Ärenden inför miljö- och byggnadsnämnden

Bygglov för LKAB och Bälinge Bondgård, det är två av totalt 33 ärenden som miljö- och byggnadsnämnden ska besluta om den 29 september. Politikerna ska även ta ställning till områden för förbättringar inom nämndens verksamheter.

Mätetal och ambitioner

Miljö- och byggnadsnämnden ska besluta om mätetal och ambitioner inom nämndens utvecklingsområden. Bland annat föreslås förbättrade digitala tjänster samt åtgärder för ökad kundnöjdhet och effektivare handläggning.

– Våra mätetal ska kunna konkretisera vart vi vill se förflyttning av olika insatser. Nu har ett förslag lagts på att öka ambitionsnivån på förbättrad ranking i Sveriges kommuner och regioners mätning kring kundnöjdhet, minska klimatpåverkan och att det ska vara lätt att göra rätt i våra processer, säger miljö- och byggchef Patrik Wallgren.

Ladugård ska bli hotell

Bondgården Bälinge AB vill bygga om en ladugård till hotell och söker nu bygglov för detta. Hotellet ska ha sex hotellrum och erbjuda övernattning för bland annat konferensgäster.

Bondgården Bälinge bedriver sedan tidigare bland annat butik, restaurang och café. Nämnden föreslås godkänna bygglov.

LKAB vill bygga kontorshus

LKAB har sökt bygglov för kontorshus med tillhörande garage och parkeringsplatser nära Aurorum på Porsön. I kontorslokalen ska LKAB bedriva teknikutveckling och forskning. Avdelning miljö och bygg förslår att nämnden godkänner bygglov.

Padelhall till Lövskatan

Stålstaden AB vill ändra användningen av en industribyggnad på Lövskatan (Verdandi 1) till padelhall och har sökt tidsbegränsat bygglov för detta. Syftet är att bygga fem padelbanor med utrymme för omklädning, dusch och bastu.

Miljö- och byggnadsnämnden föreslås bevilja tillfälliga bygglov fram till och med 30 september 2031.

Industribyggnad på Dalbo

Fastighetsbolaget Diamantborrning AB som driver Condor Shipping AB har sökt bygglov för en industribyggnad på Dalbo i Björsbyn.

Syftet är att hyra ut lokaler till små och medelstora entreprenörer med behov av lagringsutrymmen, förrådslokaler samt mindre entreprenadverksamhet som till exempel el-, rör- samt byggentreprenörer. Miljö- och byggnadsnämnden föreslås bevilja bygglov.

Ny pumpstation för spillvatten i Rutvik

Luleå kommun har sökt bygglov för att bygga en ny pumpstation för spillvatten vid korsningen Haparandavägen och Rutvikssundsvägen. Nämnden föreslås bevilja bygglov.

Se ärendelista

Kontakt: