Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott 27 september

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlar 13 ärenden på sitt kommande sammanträde den 27 september. Utskottet ska bland annat ta ställning till ett förslag om en skattefri gåva till kommunens medarbetare. De ska även behandla en markanvisning för Kronandalen samt ta del av en revisionsrapport gällande Luleå kommuns krisberedskap.

Skattefri gåva till kommunens medarbetare

Arbetsutskottet ska ta ställning till ett förslag som innebär att Luleå kommuns medarbetare får en skattefri gåva motsvarande 2 000 kronor i form av ett Luleå citykort. Syftet är dels att stärka det lokala näringslivet, dels att kommunen som arbetsgivare vill uppmärksamma goda arbetsinsatser under pandemin. Gåvan ska ersätta julgåvan 2021.

Förslaget innebär att respektive nämnd själv finansierar motsvarande 400 kr per medarbetare. Det motsvarar den årliga julgåvans värde som nämnderna själv bekostar idag. Mellanskillnaden till 2 000 kr, dvs 1 600 kr per medarbetare, föreslås nämnderna få i utökat kommunbidrag för 2021. För Luleås del innebär satsningen en total kostnad på 11,2 miljoner kronor.

Markanvisning av Skidåkaren 2 till RAW Property AB inom Kronandalen

Kronandalen är ett av Luleå kommuns pågående stadsutvecklingsprojekt och omfattar cirka 2 000 bostäder som ska byggas ut över tid. RAW Property AB har inkommit med en ansökan om direktanvisning gällande Skidåkaren 2, Kronandalen. Bolaget erbjuder ett nytt koncept för flerbostadsmarknaden.

RAW Properties koncept är att leverera en rå bostadsvolym - golv, väggar och tak - i ett färdigbyggt flerbostadshus. De boende färdigställer själva sin bostadsrätt efter sina egna önskemål. Bostäderna kan därmed säljas till ett lägre pris. Bolagets förslag innebär uppförande av två flerbostadshus i fyra våningar med en sammanlänkande radhuslänga, bestående av lägenheter i bostadsrättsform. Huset inrymmer cirka 60 lägenheter. Arbetsutskottet föreslås ställa sig bakom förslaget, att RAW Property AB ska erhålla markanvisning för uppförande av flerbostadshus och radhus på fastigheten Skidåkaren 2. Markanvisningen ska gälla till och med 2023-10-31.

Granskning av Luleå kommuns krisberedskap

KPMG har på uppdrag av kommunens revisorer, genomfört en granskning av hur Luleå kommun arbetar med sin krisberedskap. Syftet med granskningen var att ge underlag för att bedöma om kommunens arbete med krisberedskap genomförs i enlighet med gällande lagstiftning och myndigheters riktlinjer.

Revisionens bedömning är att kommunens arbete med krisberedskap genomförs på ett föredömligt sätt. De ser också att erfarenheterna från Corona-krisen vid granskningstillfället tillvaratas och med stor sannolikhet kommer att medföra ytterligare förbättringar av kommunens krisberedskapsarbete. Revisionen ser mycket positivt på det arbete som skett de senaste åren och som innebär att Luleå har stärkt arbetet med sin krisberedskap. Revisionsrapporten presenteras för kommunstyrelsens arbetsutskott.

Bland övriga ärenden:

• Förslag att godkänna Kommunstabens delårsuppföljning januari- augusti 2021
  • Förslag att godkänna Arbetsmarknadsförvaltningens delårsuppföljning januari-augusti 2021
  • Förslag att komplettera Sammanträdesordning för budgetfullmäktige och budgetutskott 2022

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92