Status för Hertsöns bibliotek och fritidsgård

Skolverksamheten har flyttat ut från Hertsöskolan som har omfattande renoveringsbehov på grund av fuktskador. Under sommaren har mätningar gjorts i Hertsöns bibliotek, fritidsgård och sporthall som ligger i skolbyggnaden. Provsvaren visar på fuktproblematik även där, även det är i mindre omfattning än i skolans del.

Skolverksamheten är flyttad från Hertsöskolan men Hertsöns bibliotek och fritidsgård, som ligger i skolans lokaler, är ännu öppna. Så även sporthallen med omklädningsrum.

– Vi har precis fått en rapport av de mätningar som gjorts på biblioteket, fritidsgården och i sporthallen. Utifrån rapporten ska vi nu komma fram till om vi måste hitta ersättningslokaler eller kan stanna kvar med anpassningar, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Kvar på Hertsön

Rapporten visar att det är samma typ av skador som i skoldelen men inte lika omfattande. Dessutom har biblioteket och fritidsgården egna ventilationsaggregat och större ytor för besökarna, som inte heller vistas hela dagar i lokalerna.

– Även om vi skulle bli tvungna att flytta ut tillfälligt så vill jag vara tydlig: Det finns inga tankar på att avsluta någon av våra verksamheter på Hertsön, säger Patrik Bylin.

Under hösten ska Luleås politiker besluta om Hertöskolan ska renoveras eller om den ska rivas och en ny skola byggas.

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 070-529 39 86

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2021