Ärenden vid kommunstyrelsens arbetsutskott 13 september

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade 10 ärenden vid dagens sammanträde. Utskottet valde att ställa sig bakom förslaget att avskriva ytterligare handläggning av ärendet som rör D-hallen. Utskottet biföll även E-förslaget om ett veteranmonument i Luleå samt en evenemangsansökan för SM i gymnastik.

Isytor i D-hallen

D-hallen, eller Nåidenhallen som den också kallas, uppfördes 2008. Senhösten 2020 stängdes den på obestämd tid eftersom den har en osäker konstruktion. Stadsbyggnadsförvaltningen har därefter tagit fram olika alternativ för att antingen reparera eller ersätta ishallen.

Kommunstyrelsen föreslog 2021-06-07 kommunfullmäktige att ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att omgående påbörja rivning av D-hallen. På fullmäktiges sammanträde 2021-06-21 återremitterades ärendet med motiveringen att det behövdes ett bättre beslutsunderlag. Nu har stadsbyggnadsförvaltningen fört ytterligare dialoger med Nåiden, vilket har resulterat i en överenskommelse om reparation av takkonstruktionen.

Hallen ska vara klar att nyttja från årsskiftet 2021/2022. Luleå kommun betalar 12 200 tkr för ombyggnationen och kostnaden hanteras inom stadsbyggnadsnämndens ram. Förslaget som utskottet idag ställde sig bakom, är att ärendet ska avskrivas från ytterligare handläggning.

– Då vi nu har ett avtal med Nåiden Bygg om ombyggnation av D-hallen är förslaget att ärendet avskrivs. Jag är glad över att vi kommit överens med Nåiden och redan denna säsong kan öppna hallen med ett säkert tak, säger Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande.

E-förslag om veteranmonument i Luleå

Ett e-förslag har inkommit som föreslår ett upprättande av minnesplats/veteranmonument i Luleå. I dagsläget finns en minnessten inne på F21, men denna är inte tillgänglig för allmänheten och kan därför inte räknas till en naturlig samlingsplats för våra veteraner. Förslagsställaren föreslår därför att Luleå kommun ska inrätta en minnesplats med ett minnesmärke/veteranmonument för att hedra våra veteraner.

Ärendet har utretts av kommunstaben som bland annat begärt in yttranden från stadsbyggnadsförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen. E-förslaget har fått 88 röster. Stadsbyggnadsnämnden föreslår kommunstyrelsen besluta bifalla e-förslaget att veteranmonumentet placeras i Hermelinsparken. Förutsättningarna är att minnesstenen bekostas av Försvarsmakten och att kostnad för markåtgärder och drift tillförs stadsbyggnadsförvaltningen. Utskottet biföll förslaget.

– Jag ser fram emot att med Försvarsmakten kunna skapa ett veteranmonument i Luleå, säger Carina Sammeli.

Evenemangsansökan SM i gymnastik

Förslaget gäller bidrag för genomförande av SM i manlig artistisk gymnastik

som har tilldelats Luleå av Svenska Gymnastikförbundet. Lulegymnasterna är lokal arrangör för arrangemanget. Tävlingen ska gå av stapeln 17-19 september 2021 och inkluderar även tävlingar som Junior-SM och Ungdomscupen. Tävlingen kommer att hållas i den nya gymnastikhallen på Arcus i Luleå.

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade att finansiera SM i manlig artistisk gymnastik år 2021 med 31 900 kronor. Medel anvisas från anslaget för evenemang.

– Det är roligt att evenemangen kommit igång i Luleå, och att vi med vår nya gymnastikarena vid Arcus kan vara värd för detta SM, säger Carina Sammeli.

Bland övriga ärenden:

• Bifall till yttrande på remiss om nätkoncession avseende kraftledning från Svartbyn till Notviken, Bodens och Luleå kommuner.
  • Bifall till reviderade allmänna lokala ordningsföreskrifter för Luleå kommun. De nya föreskrifterna ska gälla från 2021-12-01

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92