Återöppning av kultur-och fritidsverksamheter

Den 29 september tas de flesta coronarestriktioner för kommunens kultur-och fritidsverksamheter bort. Detta efter regeringens besked om avveckling av restriktioner. Det innebär bland annat ingen maxgräns i badhusen eller på fritidsgårdarna.

– Vi följer regeringens lättnader och öppnar upp helt igen den 29 september. Sen ligger ju råden om att exempelvis stanna hemma om du är sjuk och var noga med handhygienen kvar så det hoppas vi individerna följer, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Maxgränser tas bort

Det innebär att från 29 september försvinner:

• Maxgränser på badhusen
  • Maxgränser på fritidsgårdar och mötesplats Navet
  • Begränsningar för bokbussarna på hur många som får vistas i bussen samtidigt
  • Maxgräns för klassbesök och förskolegrupper på biblioteken samt föranmälan av klassbesök
  • Publik-och besöksrestriktioner för Kulturens hus, se separat pressmeddelande från Kulturens hus

Sedan 23 augusti är idrottsanläggningar öppna för bokningar både från föreningar och privatpersoner. Även maxgränsen för allmänheten på biblioteken är borta sedan 1 september.

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 070-529 39 86

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2021