Ärenden vid kommunstyrelsens arbetsutskott 30 augusti

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade 9 ärenden vid dagens sammanträde. Utskottet behandlade bland annat ett förslag om reviderad översiktsplan 2021 samt ett tilläggsavtal mellan Luleå kommun och Luleå lokaltrafik AB.

Antagande av Program till Vision Luleå 2050 - översiktsplan 2021

Uppdraget att revidera kommunens översiktsplan gavs av kommunfullmäktige i maj 2017. Ett första förslag till reviderad översiktsplan presenterades i juni 2018. Därefter har förslaget reviderats och kompletterats. En första granskning av planförslaget skedde under hösten 2019 och en ny granskningsutställning har skett under perioden 16 april till 16 juni 2021.

Nu finns en reviderad version av kommunens översiktsplan, som arbetsutskottet i dag valde att hänvisa till kommunstyrelsen. Därefter ska ärendet om ny översiktsplan 2021, Program till Vision Luleå 2050, vidare till kommunfullmäktige för beslut.

– Luleå ska bli 100 000 invånare! Nu är vi på gång att fastställa planen för hur och var vi ska växa, säger Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande.

Luleå Lokaltrafik AB - tilläggsavtal för år 2022 och plan för åren 2023-2024

En attraktiv kollektivtrafik är en viktig pusselbit i en kommun. En väl fungerande kollektivtrafik gör det enklare för dess invånare att leva, bo och verka i kommunen. I tjänstekontraktet med Luleå lokaltrafik AB (LLT) finns en tudelad grundfinansiering utifrån trafikuppdrag och huvudmannauppdrag.

Bolaget vill under 2022 ha en utökad budget från kommunen med 5,3 mkr. Utskottet ställde sig bakom förslaget, att öka LLT:s budget genom ett tilläggsavtal för 2022 med 5 350 000 kr.

– Bussar till Dalbo och Hällbacken har varit efterfrågat och efterlängtat. Tillsammans med andra förstärkningar i linjenätet kommer vi göra det möjligt för ännu fler Lulebor att åka buss till jobb, studier och inköp.

Förslag om att ge fler studenter rabatt på resor med LLT - Luleå Lokaltrafik AB

I dag erbjuds studenter som studerar vid Luleå tekniska universitet en särskild studentrabatt för resor med lokaltrafiken. Andra studenter som läser på exempelvis folkhögskola eller utbildar sig inom vuxenutbildningen omfattas inte av rabatten. Enligt ett nytt förslag ska alla som studerar på eftergymnasial nivå få möjlighet att resa till ett rabatterat pris. Kommunstyrelsens arbetsutskott biföll förslaget, att förändra utformningen av studentrabatt i lokaltrafiken i Luleå.

– Det är väldigt roligt att vi kan erbjuda fler än enbart de som läser på LTU studentrabatt på våra bussar, säger Carina Sammeli.

Bland övriga ärenden:

• Fastställande av ägardirektiv för Luleå kommunföretag AB:s dotterbolag. Inga större förändringar görs i direktiven till 2021.
  • Godkännande av aktieägaravtal för Luleå Science Park AB. Luleå kommun är delägare i Luleå Science Park AB sedan 2018. Aktieägaravtalet reglerar ägarnas samarbete i det gemensamt ägda bolaget.

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92