Arbetsutskottet: nytt höghus, presentkort, elitsponsring

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade på sitt första sammanträde efter sommaruppehållet sammanlagt 13 ärenden, bland annat en förnyad hyresrabatt för pandemidrabbade verksamheter samt ny detaljplan för fler bostäder i centrum.

Detaljplan och exploateringsavtal för Tjädern

Arbetsutskottet ställde sig bakom förslaget om en ny detaljplan för fastigheten Tjädern 17. Den ligger längs Storgatan, Skeppsbrogatan och Nygatan, och det finns parkeringsgarage och kontor där idag. Förslaget till ny detaljplan möjliggör en variation av våningsantal från ca 5-15 våningar, vilket innebär en hög exploateringsgrad med kontorslokaler och ca 90 lägenheter. Detaljplanen går nu vidare till beslut i kommunfullmäktige.

Under förutsättning att detaljplanen vinner laga kraft är förslaget att kommunen ingår ett exploateringsavtal med fastighetsaktören Diös. Avtalet reglerar att exploatören avser byggandet av bostäder, lokaler, kontor och parkeringar. Syftet med exploateringsavtalet är att genomföra detaljplanen på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Utskottet ställde sig bakom förslaget, det är kommunstyrelsen som ska besluta om exploateringsavtalet.

Yttrande gällande Brommautredningen

Luleå kommun har fått möjlighet att yttra sig i den statliga Brommautredningen. Utredningen ska ta fram underlag för att avveckla Bromma flygplats samt redovisa åtgärder för att säkra kapacitet vid Arlanda flygplats. Kommunen anser att den kraftiga befolkningstillväxten i norra Sverige kommer medföra en efterfrågan på god flygtrafik. Även turistnäringen har sett en kraftig ökning av besökare, vilket leder till att behovet av flygtrafik inte kommer att minska. Kapaciteten på Arlanda flygplats behöver stärkas. Luleå har idag (före pandemin) bra flygförbindelser, och vi ser en risk för att överflyttningar av flyg från Bromma tar bort våra goda förbindelser.

Arbetsutskottet biföll yttrandet som går upp i kommunstyrelsen samma dag.

Fortsatt elitsponsring

Luleås fyra elitlag inom ishockey och basket får en fortsatt elitsponsring med 300 000 kronor per lag under säsongen 2021–2022. Sponsringen sker i utbyte mot bland annat exponeringsytor för varumärket Luleå i Coop Norrbotten Arena och Luleå Energi Arena.

Elitsponsringen motiveras med att elitlagen är starka varumärken som skapar en positiv bild av Luleå samt har en bred ungdomsverksamhet som bidrar till ett aktivt liv för unga.

Vänsterpartiet yrkade på 250 000 kronor sponsring per lag, Centerpartiet på 200 000 kronor. Utskottet biföll liggande förslaget på 300 000 kronor elitsponsring.

Upphandling presentkort

För att kunna erbjuda sina anställda ett presentkort startade Luleå kommun en upphandling där tre anbud kom in. Arbetsutskottet beslutade att Norr Media hade det mest fördelaktiga anbud och gav kommundirektören i uppdrag att teckna avtalet när avtalsspärren gått ut.

Norr Media tillhandahåller Luleå-kortet som många företag inom Luleå kommun är anslutna till.

Bland övriga ärenden

• Hyresrabatter för pandemidrabbade företag förlängs, det berör ett 20-tal näringslivsidkare som hyr lokaler från kommunen.
  • En motion från Miljöpartiet om att inventera gräsmattor för att öka den biologiska mångfalden bifölls.
  • Tre motioner avslogs: En motion från Sverigedemokraterna om två olika maträtter i skolan, en motion från Kristdemokraterna om att införa systemet Elevhälsa online samt en motion från Miljöpartiet om återförvildning för att minska klimatpåverkan. Det är kommunfullmäktige som beslutar om motionerna.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunalstyrelsen ordförande, 073 051 87 92