Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlar på sitt första sammanträde efter sommaruppehållet sammanlagt 16 ärenden, bland annat en förnyad hyresrabatt för pandemidrabbade verksamheter samt ny detaljplan för fler bostäder i centrum.

Detaljplan och exploateringsavtal för Tjädern

Kommunfullmäktige föreslås besluta om en ny detaljplan för fastigheten Tjädern 17. Den ligger längs Storgatan, Skeppsbrogatan och Nygatan, och det finns parkeringsgarage och kontor där idag. Förslaget till ny detaljplan möjliggör en variation av våningsantal från ca 5-15 våningar, vilket innebär en hög exploateringsgrad med kontorslokaler och ca 90 lägenheter.

Under förutsättning att detaljplanen antas är förslaget att kommunen ingår ett exploateringsavtal med fastighetsaktören Diös. Avtalet reglerar att exploatören avser byggandet av bostäder, lokaler, kontor och parkeringar. Syftet med exploateringsavtalet är att genomföra detaljplanen på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Det är kommunstyrelsen som ska besluta om exploateringsavtalet.

Yttrande gällande Brommautredningen

Luleå kommun har fått möjlighet att yttra sig i den statliga Brommautredningen. Utredningen ska ta fram underlag för att avveckla Bromma flygplats samt redovisa åtgärder för att säkra kapacitet vid Arlanda flygplats. Kommunen anser att den kraftiga befolkningstillväxten i norra Sverige kommer medföra en efterfrågan på god flygtrafik. Även turistnäringen har sett en kraftig ökning av besökare, vilket leder till att behovet av flygtrafik inte kommer att minska. Kapaciteten på Arlanda flygplats behöver stärkas. Luleå har idag (före pandemin) bra flygförbindelser, och vi ser en risk för att överflyttningar av flyg från Bromma tar bort våra goda förbindelser.

Elitsponsring

Luleås fyra elitlag inom ishockey och basket föreslås få fortsatt elitsponsring med 300 000 kronor per lag under säsongen 2021–2022. Sponsringen sker i utbyte mot bland annat exponeringsytor för varumärket Luleå i Coop Norrbotten Arena och Luleå Energi Arena.

Elitsponsringen motiveras med att elitlagen är starka varumärken som skapar en positiv bild av Luleå samt har en bred ungdomsverksamhet som bidrar till ett aktivt liv för unga.

Bland övriga ärenden

• Hyresrabatter för pandemidrabbade företag föreslås att förlängas, det berör ett 20-tal näringslivsidkare som hyr lokaler från kommunen.
  • Tre motioner föreslås att avslås: En motion från Sverigedemokraterna om två olika maträtter i skolan, en motion från Kristdemokraterna om att införa systemet Elevhälsa online samt en motion från Miljöpartiet om återförvildning för att minska klimatpåverkan.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunalstyrelsen ordförande, 073 051 87 92