Underdimensionerade takbalkar i Sunderby ishall

En nyligen genomförd utredning visar att även takbalkarna i Sunderby ishall behöver åtgärdas.

Med anledning av takraset i Tarfalahallen i Kiruna våren 2020 rekommenderades alla kommuner och företag att genomföra besiktningar av hallar med liknande konstruktion.

Luleå kommun har tre sådana hallar, Sunderby ishall, Nåidenhallen och gymnastikhallen på Arcusområdet. Samtliga besiktades. Då avvikelser upptäcktes i Nåidenhallen gjordes ytterligare besiktning som resulterade i att hallen stängdes i november 2020.

Sunderby ishall visade inte några avvikelser, men för att säkerställa ishallens skick beställde stadsbyggnads-förvaltningen en utredning av Tyréns. Dessvärre visar deras beräkningar att takbalkarna i Sunderby ishall är underdimensionerade.

Vi ska nu fördjupa oss i rapporten och de slutsatser och åtgärdsförslag som Tyréns kommit fram till, säger Helén Wiklund Wårell, stadsbyggnadschef.

Frågor hänvisas till:
Stadsbyggnadschef Helén Wiklund Wårell, 070-386 56 08