Klart: Inget förlängt avtal med Motorgården

Kultur-och fritidsnämnden sa i dag ja till förslaget att inte förnya avtalet mellan kommunens ungdomsverksamhet Ung i Luleå och Swedish hot rod association som driver Motorgården på Notviken. I stället har föreningen möjlighet att söka verksamhetsbidrag för att fortsätta med sin verksamhet.

Majoriteten av besökarna på Motorgården i Notviken är 20 år och äldre, alltså utanför Ung i Luleås målgrupp med gården som är 16-20 år*. Det, plus en utvärdering som gjordes i mars av både verksamheten i Notviken och föreningens del i Mekverkstan i Råneå, låg till grund till förslaget att inte förnya avtalet med Swedish hot rod association

– På grund av utvärderingen och målgruppen har nämnden nu beslutat att inte förlänga avtalet med Motorgården men ser fram emot att de inkommer med en ansökan om verksamhetsbidrag, säger Emmeli Nybom, ordförande kultur-och fritidsnämnden.

Kan söka bidrag

Avtalet med Swedish hot rod association löpte ut 2020. För att ge föreningen möjlighet att ställa om fick de fortsatt bidrag första halvåret 2021, något som nu förlängs till 30 september 2021. Därefter kan de söka vanligt verksamhetsbidrag om de vill fortsätta driva egen aktivitet i lokalen på Notviken. Men inget nytt avtal skrivs för att behålla Motorgården i Ung i Luleås verksamhet.

Inför beslutet har nära dialoger hållits mellan kommunen och föreningen.

RS och SD reserverade sig mot beslutet.

* Ung i Luleås hela målgrupp är unga mellan 13-20 år.

Kontakt:

Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-503 33 05