Hertsö miljögård öppnar i sommar

Under nio veckor i sommar återöppnas Hertsö miljögård i föreningsregi. Gården, som varit stängd sedan årsskiftet, är en välbesökt mötesplats vid koloniträdgårdsområdet.

Tidigare drev Luleå kommuns Arbetsmarknadsförvaltning Hertsö miljögård, men på grund av förändrat arbetssätt lämnade förvaltningen gården till årsskiftet 2020. Sedan dess har kommunen jobbat för en lösning och nu är det klart att Luleå Barnidrottsförening tar över gården under nio sommarveckor.

– Det känns jätteroligt att vi hittat denna lösning och att Hertsö miljögård kan vara öppen i sommar. Jag vet att det är en väldigt uppskattad och viktig mötesplats för många, säger Fredrik Hansson, kommunalråd.

”Mötesplats för alla”

Luleå Barnidrottsförening planerar att öppna miljögården den 22 juni och hålla öppet fem dagar i veckan; tisdag till fredag plus söndag. För det får föreningen 160 000 kronor som ska användas till bland annat feriearbetande ungdomar och handledare.

– Miljögården är uppskattad och vi i Barnidrottsföreningen kan skapa en mötesplats för barnfamiljer och alla Hertsöbor. Det är en särskilt viktig satsning för unga som kan involveras i driften, säger Gustav Uusihannu, ordförande Luleå Barnidrottsförening.

Fika och koppla av

På Hertsö miljögård kommer besökare att kunna köpa en enkel fika eller bara sitta ner och njuta av miljön.

– Förhoppningen är även att möjliggöra någon form av enkla aktiviteter som barn gillar, säger Gustav Uusihannu.

– Jag är glad och stolt över att vi tack vare Luleå Barnidrottsförening kommer att kunna återöppna en så uppskattad mötesplats på Hertsön över sommaren, säger Emmeli Nybom, ordförande kultur-och fritidsnämnden.

Kontakt:
Fredrik Hansson (S), kommunalråd, 072-451 11 76