Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott 21 juni

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlar 16 ärenden vid nästa sammanträde. På dagordningen finns bland annat nya planuppdrag gällande fastigheter i Råneå och Niemisel. Utskottet ska även ta ställning till ett förslag om kommunala mål för livsmedelsinköp.

Planuppdrag för Löjtnantsbostaden, Andholmen i Råneå

Det område som är aktuellt för ny detaljplan är del av fastighet Råneå 79:1. Området är idag inte detaljplanelagt. Löjtnantsbostaden och intilliggande komplementbyggnad är utpekade som särskilt kulturhistoriskt intressanta byggnader.

Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslås ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta förslag till ny detaljplan för Löjtnantsbostaden, Andholmen, del av Råneå 79:1. Syftet är att möjliggöra för försäljning av fastigheten.

Planuppdrag för del av Niemisel, Niemisel 14:1, Kvarnåskolan

Kommunstyrelsen har 2019 beslutat att Kvarnåskolan i Niemisel ska säljas. Enligt upplägget ska köparen få anmäla sitt intresse och redovisa sina idéer för fastighetens fortsatta utveckling. De som kan redovisa goda idéer som samtidigt främjar bygden och utvecklingen lokalt ska ges möjlighet att förvärva fastigheten. Dialog har förts mellan kommunstaben och stadsbyggnadsförvaltningen samt med Niemisels byaföreningar.

Arbetsutskottet föreslås ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta förslag till ny detaljplan för Kvarnåskolan, med syftet att möjliggöra för försäljning av fastigheten.

Mål för livsmedelsinköp

Livsmedel påverkar många hållbarhetsaspekter i resan från jord till bord. Att styra de kommunala livsmedelsinköpen är nödvändiga för att uppfylla de krav som samhället och Luleå kommun har, inte minst vad gäller hållbarhetsfrågor.

De kommunala målen behöver konkretiseras för att skapa en gemensam bild och prioritering av vad Luleå kommun vill uppnå med sina livsmedelsinköp. Enligt förslaget ska bland annat följande mål uppnås för kategorin livsmedel till och med 2025:

• Matsvinn: 25% minskning
  • Svenskt: 60% svensk råvara, 95% svensk råvara animalier
  • Närproducerat: 30% närproducerat
  • Ekologiskt: 40% ekologiskt

Utskottet ska ta ställning i frågan, som därefter går vidare till kommunstyrelsen för beslut.

Bland övriga ärenden:

• Finansiering av projekt beteendepåverkan för klimatet
  • Finansiering av produktion: Julfirande på TV
  • Sammanställning av sociala investeringsmedel 2020

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Fredrik Hansson, kommunstyrelsens 1:e vice ordförande, 070-23 65 076