Inför stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott

Detaljplan för Tjädern i centrum samt dricksvattenledning mellan Porsön och Rutvik är några av totalt 12 ärenden som stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott behandlar den 10 juni.

Detaljplan för del av Centrum, Tjädern 17

90 nya lägenheter samt lokaler för kontor och centrumverksamhet kan bli verklighet i centrala Luleå. Det enligt ett förslag till detaljplan som politikerna i stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott ska behandla på sammanträdet den 10 juni.

Området gäller Tjädern 17 i centrum där det i dag finns ett parkeringsgarage med in- och utfart från Nygatan och Skeppsbrogatan, samt lokaler för handel i två plan med entré från Storgatan.

Detaljplanens huvudsakliga syfte är att pröva förutsättningarna för utökad byggrätt från 5 våningar upp till cirka 15 våningar med bostäder, lokaler för centrumverksamhet, kontor, parkering samt skapa förutsättningar för en mer attraktiv gatumiljö. Området anses ha goda förutsättningar att utvecklas och därmed bidra till utveckling av Luleå centrum.

Beslut om detaljplanen fattas av kommunfullmäktige.

Tidigareläggning av dricksvattenledning Porsön – Rutvik

Arbetet med att bygga ny vattenförsörjning till Råneå har startat. Målet är att dra dricksvattenledningar från Porsön mot Rutvik och vidare mot Råneå.

Stadsbyggnadsförvaltningen har under vintern genomfört den första delen i byggandet av överföringsledningen. Arbetet har gått över förväntan och kostnaderna understiger budget med två miljoner kronor. Förvaltningen föreslår därför att tidigarelägga uppstarten av sträckan mellan Porsön och Rutvik, och att sträckan inkluderas i tidigare igångsatt projektbudget. Arbetsutskottet föreslås godkänna förslaget.

Läs mer om arbetet med ny vattenförsörjning till Råneå Länk till annan webbplats.

E-förslag om korsningen Mjölkuddsvägen – Storhedsvägen

Ett e-förslag som föreslår att korsningen mellan Mjölkuddsvägen och Storhedsvägen byggs om till cirkulationsplats alternativt planskild korsning har lämnats in. E-förslaget har fått 970 röster.

Stadsbyggnadsförvaltningen har utrett förslaget och kommit fram till att den föreslagna lösningen skulle kräva en ny detaljplan och att kostnaderna för föreslagen ombyggnad överstiger nyttan. Det skulle kunna ge oönskade effekter som till exempel mer genomfartstrafik på Mjölkuddsvägen samt ökad risk för köbildning på Storhedsvägen. Förvaltningen rekommenderar därför att kommunstyrelsen avslår e-förslaget.

Stadsbyggnadsförvaltningen har undersökt alternativa lösningar som kan förbättra situationen i korsningen, som ryms inom befintlig detaljplan och som kan bli föremål för genomförande på kort eller lång sikt i framtida planer.

Bland övriga ärenden

• Igångsättningstillstånd Östra länken etapp 3