Utskottet: Nåidenhallen, delårsrapport, detaljplan Biet

Kommunstyrelsens arbetsutskott biföll ärendet om att omgående börja riva D-hallen vid Coop Arena eller Nåidenhallen som den också kallas och bygga en ny hall. För att säkra tillgången till isytor under kommande vintersäsong ska en utomhusrink anläggas under tiden mellan rivning och nybyggnation. Detta är förslaget som arbetsutskottet diskuterade idag.

Det fanns reservationer om att avvakta Haverikommissionens rekommendationer först, med tanke på det stora investeringsbehovet i kommunen. En ny hall beräknas kosta 40 miljoner kronor vilket är det dyraste av alternativen. Ett annat alternativ är att förstärka konstruktionen samt utöka snöskottningen. Finansieringen av den nya hallen ska tas med i arbetet med strategisk plan och budget 2022-2024.

- Vi vill säkerställa att vi har isytor till vintern, och därför inte avvakta Haverikommissionens rekommendationer. Vi behöver agera nu, eftersom flera verksamheter behöver samverka snabbt, det kan inte vänta, säger kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli (S).

Nåidenhallen stängdes senhösten 2020 på obestämd tid eftersom den har en konstruktion som liknar Tarfalahallens, en idrottshall i Kiruna som rasade i mars 2020. Hallen är en av fyra ishallar vid Coop Arena, där allmänheten och skolor kan åka skridskor och föreningar tränar konståkning och curling.

Det är kommunfullmäktige som beslutar om ärendet den 21 juni.

Delårsresultat bättre än budget

Arbetsutskottet behandlade även delårsrapporten för perioden januari-april 2021. Kommunen redovisar ett positivt resultat på 47 miljoner kronor, vilket är 17 miljoner kronor bättre än budget. Prognosen för helåret visar på ett överskott med 180 miljoner kronor, vilket är 113 miljoner kronor bättre än budgeterat. Det beror främst på ökade skatteintäkter med 90 miljoner kronor och ökade generella statsbidrag med 22 miljoner kronor. I nuläget finns dock en viss osäkerhet gällande prognosen på grund av rådande pandemin.

Detaljplan för kvarteret Biet

Arbetsutskottet fick en dragning om hur synpunkter kring kulturvärden och ny placering för Bergnäsbron har utretts inom detaljplanearbetet. Detta var anledning till en återremiss av ärendet för detaljplan för kvarteret Biet. KuIturmiljövärden som berörs är residensstaden med Vita Duvan och att Domkyrkan ska synas från Bergnäset. Bedömningen är att planförslaget tar hänsyn till båda samt att en framtida placering för Bergnäsbron ryms i planförslaget. Utskottet ställde sig bakom förslag till detaljplanen som möjliggör bebyggelse av nya lägenheter och kontor där det idag finns en parkeringsplats vid Vita Duvan.

Markanvisning i Råneå förlängs

Byggaktören Enström & Grönberg bygg ska få en markanvisning för en tomt i centrala Råneå förlängd till och med december 2021. Aktören har sökt bygglov som förväntas beslutas om inom kort. Förslaget är att bygga ett flerbostadshus som rymmer ca 12 hyreslägenheter, för att utöka med ytterligare ett flerbostadshus senare.

Övriga ärenden

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade sammanlagt 13 ärenden, däribland också en motion från Moderaterna om att ta fram en integrationsplan samt ett nämndinitiativ om en sommarsatsning ”covid-generationen”. Utskottet avslog både motionen och nämndinitiativet.

Läs handlingarna till kommunstyrelsens arbetsutskott

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073 051 87