Multibanan på Ormberget blir av

Luleå Gjutarens IF får fem miljoner kronor från Arvsfonden för multibanan på Ormberget. Det, tillsammans med Luleå kommuns delfinansiering på tre miljoner kronor, gör att multibanan nu kan byggas.

Luleå Gjutarens IF vill, med kommunen som medfinansiär, skapa en säker och rolig träningsanläggning för barn, ungdomar samt personer med funktionsnedsättning. Banan kan användas för olika aktiviteter på hjul, som exempelvis rullskidor och cykel.

– Vi som jobbat med ansökan har suttit som på nålar i dag när Arvsfonden hade sitt möte. Det var en väldig glädje och det känns otroligt roligt att ett års arbete bär frukt!, säger Jens Kärrman, ungdomsledare Luleå Gjutarens IF.

Lyft för parasporten

I projektet ingår att anlägga en asfalterad multibana på 3,5 kilometer med en integrerad pumptrack, samt sommaranpassa skidskyttevallen med bland annat en asfalterad straffrunda.

– Multibanan ger bättre förutsättningar för exempelvis parasportare att utöva sin idrott på ett säkert sätt. Dessutom blir det säkrare träning för alla som idag åker rullskidor på gång- och cykelvägar eller bilvägar, säger Patrick Zetterkvist, avdelningschef Idrott och friluftsliv Luleå kommun.

Åtta miljoner för byggstart

Med Arvsfondens stöd på fem miljoner och Luleå kommuns insats på tre miljoner är nu bygget möjligt och diskussioner om byggstart sker i närtid.

– För längdåkningen och skidskyttet blir det ett jättelyft, både när det gäller bredd och elit. Nu kommer ungdomarna i klubbarna i Luleå att ha möjlighet att träna på en stimulerande och trafiksäker anläggning. Vår förhoppning är att det också kan innebära ett lyft för paraidrotten i Luleå, säger Jens Kärrman.

Kontakt:
Jens Kärrman, Luleå Gjutarens IF, 070-160 47 89
Patrick Zetterkvist, avdelningschef Idrott och friluftsliv Luleå kommun, 0920-45 56 15

Sidan uppdaterades den 2 juni 2021