LLTs app och reskassa tar dig ut i skärgården

Skärgårdssommaren närmar sig och en av nyheterna för i år är att man kan planera och köpa sin båtresa till Luleå skärgård med Luleå Lokaltrafiks app eller reskassa. ”Vi vill göra det lättare för våra skärgårdsbesökare”, säger Ove Forsberg, avdelningschef Skärgård Luleå kommun.

Genom LLTs app eller reskassa kan skärgårdsbesökare i sommar betala sin båtresa. Man kan även planera sin resa genom appen. Tanken är att förenkla för kunderna och även synliggöra skärgården för en stor andel bussåkande Luleåbor.

– Vi vill sudda ut gränsen fastland – skärgård och få fler att enkelt upptäcka Luleås skärgårdsöar, säger Ove Forsberg, avdelningschef Skärgård Luleå kommun.

Laponias turbåtstrafik

I sommar är det enbart Laponias ordinarie turbåtsturer som omfattas av de nya betalmöjligheterna. Alltså kan man ta sig mellan Södra hamn och Klubbviken, Junkön, Kluntarna, Småskär, Brändöskär och Hindersön med appen eller reskassan.

Vill man förboka sin båtbiljett kan man enkelt hitta rätt via appen, där kunden skickas vidare till Laponias bokningssystem.

Vision om utveckling

2021 blir ett testår för den nya biljettlösningen. Om allt går smidigt finns tankar på att bygga ut funktionen till kommande år:

– Visionen är att kunden i framtiden ska kunna köpa en enda biljett från exempelvis Hertsön och hela vägen ut till Brändöskär, att det blir sömlöst resande mellan bussen och båten, säger Anna Kowal, marknad-och kommunikationschef, LLT.

För den som inte har appen går det fortfarande bra att köpa resan genom Laponia rederis webb eller betala med kort eller kontanter direkt ombord på båten.

Kontakt:
Ove Forsberg, avdelningschef Skärgård Luleå kommun, 0920-45 56 14