Ärenden vid kommunstyrelsens arebtsutskott 26 april

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade 17 ärenden vid dagens sammanträde. Utskottet ställde sig i dag bakom ett förslag om ny utställning för utvecklingsplan för Luleå centrum, ett planprogramuppdrag för Hertsöheden samt ytterligare ett planuppdrag för Mjölkudden. Dessutom hanterades två coronarelaterade ärenden, varav ett förslag om avgiftsfria taxor för Luleås uteserveringar under perioden april-oktober.

Förslag till beslut om att ställa ut Utvecklingsplan Centrum för granskning

Kommunstaben har fått i uppdrag att ta fram en utvecklingsplan för Centrum som också ska vara en fördjupning av översiktsplanen. Planen har formulerats med utgångspunkt i uppdraget och bygger på följande tre delprojekt:

• Fler bostäder och arbetsplatser för framtiden
  • Levande Stadsliv och mötesplats för alla
  • Hållbar livsstil och hållbara resor

Planförslaget ställdes ut för samråd i januari-mars 2019. En stor del av synpunkterna som inkom under samrådet berör trafik och bebyggelse. Efter samrådet har planförslaget omarbetats i sin helhet. Enligt förslaget som utskottet i dag tog ställning till, ska kommunstaben få i uppdrag att på nytt ställa ut Utvecklingsplan Centrum för granskning, med start i maj.

- Intresset för centrum är stort, både från företag som vill bygga där, men även från människor som vill vara i centrum och verksamheter som drivs i centrum. Det är roligt att vi närmar oss beslut om utvecklingsplan centrum och kan gå ut på granskning och sen till hösten kunna slå fast en utvecklingsplan för hur Centrum ska användas och utvecklas.

Planprogramuppdrag för Hertsöheden

Enligt Luleå kommuns prognos för befolkningsökning växer Luleå kommuns befolkning med 400 personer per år. Tillväxten förväntas öka ytterligare de närmaste tio åren. Luleå kommun har därför ett intresse av att utveckla och bebygga Hertsöheden för att möta efterfrågan och kunna erbjuda boenden i varierad form.

Motiven till lokaliseringen är att befintlig infrastruktur i form av gång- och cykelvägar, gator, kollektivtrafik, skolor och annan service kan nyttjas samtidigt som värdefull naturmark bibehålls och tillgängliggörs. Hertsöheden ska möjliggöra boende för 1 000 till 2 000 personer. Kommunstyrelsens arbetsutskott biföll förslaget att ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta ett förslag till detaljplaneprogram för det nya bostadsområdet Hertsöheden.

- För att möjliggöra att Luleå växer, behöver vi ha färdig planerade områden som går att använda för bostadsbyggande och verksamheter. Nu startar vi därför planarbetet för nästa nya område, Hertsöheden, säger Carina Sammeli.

Planuppdrag för del av Mjölkudden 3:42 och Pontonen 2

Arbetsutskottet gav bifall till att ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta förslag till detaljplan för del av Mjölkudden 3:42 och Pontonen 2. Syftet med detaljplanen är att pröva förutsättningarna för bostäder, hotell, centrumverksamheter och kontor. I planen ska även allmän platsmark för gång- och cykelväg säkerställas.

Coronarelaterad insats rörande uteserveringar

Luleå kommun har beslutat om flera åtgärder för att stötta företag under coronapandemin. Enligt ett nytt förslag kan kommunfullmäktige besluta att göra en tillfällig ändring av taxan för upplåtelse av offentlig plats. Det skulle innebära att under perioden 1 april – 31 oktober 2021 tas ingen avgift ut för uteserveringar i Luleå. Utskottet ställde sig i dag bakom förslaget.

- Restauranger och caféer är hårt drabbade av pandemin och restriktionerna. För oss är det viktigt att göra det vi kan för att stötta näringslivet inom dessa branscher, och det har vi chansen att göra genom att ta bort avgifterna för uteserveringar i år, säger Carina Sammeli.

Bland övriga ärenden:

• Bifall till förslag att bifalla Planuppdrag för del av Centrum, kvarteret Lejonet
  • Bifall till förslag att fastställa Kultur- och fritidsnämndens beslut avseende taxor och avgifter för kulturverksamheter 2021
  • Bifall till beslut om att revidera riktlinjen för kommunstyrelsens arbetsutskott 2019–2022

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92