Problem med SIM-kort i trygghetslarm

Det går för närvarande inte att kommunicera med 780 mottagare för trygghetslarm på grund av fel i larmutrustningens SIM-kort. Luleå kommun har satt in åtgärder för att kontakta och erbjuda extra besök hos de personer som berörs.

Luleå kommun upptäckte problemet vid de automatiska kontroller som görs flera gånger per dag av alla larmutrustningar hemma hos användarna.

– Vi har satt in extra personal och kontaktar alla som berörs av problemet samt erbjuder extra hembesök till den som vill, säger Gabriella Lindkvist Durhan, verksamhetschef.

SOS alarm, som är kommunens nya larmoperatör från och med 1 mars, har meddelat att felet beror på de SIM-kort som sitter i varje mottagare och att felavhjälpning pågår hos leverantören Sierra.

– Det vi vet just nu är felsökningen har högsta prioritet hos leverantören, säger Ida Johansson, avdelningschef, ekonomi och infrastruktur.

Gabriella Lindkvist Durhan, verksamhetschef, 072-560 73 98
Ida Johansson, avdelningschef, ekonomi och infrastruktur, 072 518 41 15