Ärenden till socialnämndens arbetsutskott

Den 11 mars behandlar socialnämndens arbetsutskott sammanlagt 14 ärenden. Bland annat bland annat om hur pengar ur Asta Svenssons arv har använts.

Guldkant på tillvaron för många äldre

Coronapandemin begränsade många planerade aktiviteter som beviljats medel ur Asta Svenssons arv, men mer än hälften av pengarna har ändå kunnat användas under 2020.

— Astas syfte med sitt testamente var att ge guldkant på tillvaron för äldre personer och det är bra att så pass många saker kunnat genomföras under året, trots rådande förutsättningar, säger Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens ordförande.

Totalt beviljades elva verksamheter sökta medel, här några exempel av vad som genomförts.

Antnäs hemtjänst delade ut julgrupper med blommor samt en nyårspåse med ostar, kex, löjrom med mera till samtliga brukare. Vid dessa tillfällen dukade även personalen upp och stannade en stund för att prata, vilket var mycket uppskattat.

Ingridshems vård- och omsorgboende genomförde underhållning med livemusik och festmåltid för brukarna samt inköp av julklappar, bland annat mekaniska katter avsedda för personer med demens, bowlingset och darttavla.

Hertsögårdens vård- och omsorgsboende anordnade under våren en middag med catering för alla brukare och personal, samt en försommarfest med underhållning av inhyrd trubadur med tillhörande tårtkalas efteråt.

Bergstadens vård- och omsorgsboende har anordnat digitala musikevenemang, dans, pubafton och givetvis finare middagar andra trevliga stunder som grötlunch, surströmming. Dessutom 25 års firande med smörgåstårta och inköp av digitala terapidjur och finporslin inför firandet.

Antnäs vård- och omsorgsboende har haft 30-årsjubileum och hyrt in en trubadur, köpt tårtor. Även inköp av julklappar till brukarna och sköna fleecefiltar.

Om Asta Svenssons arv

Astas vilja var att hennes medel ska användas inom vård och omsorg där socialförvaltningen tillhandahåller någon insats.

Hon ville att den äldres behov och vilja ska vara i centrum. Hennes ledord var: noggrannhet, omtanke, tillsyn och omvårdnad i hemmet. Medlen ska främst användas i syfte att ge de äldre något extra som inte vanligtvis ingår i kommunens insatser och som medför en ytterligare höjning av livskvalitén.

Testamentets medel riktar sig mot äldreomsorg inom Nederluleå kommun (dvs inte Råneå och centrala Luleå)

Samtliga ärenden till socialnämndens arbetsutskott 11 mars

Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens ordförande, 0920 – 45 30 00