Ärenden inför stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott

Stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott behandlar på sammanträdet den 11 mars nio ärenden, däribland upprustning av vägar till det nya industriområdet på Hertsöfältet.

Upprustning av vägar till Hertsöfältet

Detaljplanen för Hertsöfältet, Luleå industripark, vann laga kraft den 21 januari. Därmed kan arbetet med att förbereda för det nya industriområdet påbörjas.

Stadsbyggnadsförvaltningen planerar att under 2021 genomföra upprustning av Gröna vägen samt Uddebovägen (Röda vägen). Den gröna vägen, cirka en kilometer, innebär även att transport av gods mellan Hertsöfältet och Luleå hamn får en betydligt genare väg än om transport sker via Hertsövägen-Svartöleden-Uddebovägen vilket innebär kortare restid och mindre utsläpp.

Arbetsutskottet föreslås besluta att godkänna projektbudgeten på 13,8 miljoner kronor samt bevilja igångsättningstillstånd.

Ny cirkulationsplats på Björkskatan

I samband med utvecklingen av Kronandalen ska en ny infart till Kronandalen byggas som förbinder Bensbyvägen med Krondalsvägen, via korsningen Bensbyvägen-Björkskatavägen vid Lulsundet.

Stadsbyggnadsnämnden föreslås besluta att godkänna detaljplanen som medger att dagens trevägskorsning kan byggas om till cirkulationsplats för att höja trafiksäkerheten och framkomligheten.

Plan för utomhusgym

Stadsbyggnadsnämnden föreslås rekommendera kommunstyrelsen att godkänna motion från (C) om plan för utomhusgym. Motionärerna hänvisar till mängden e-förslag som kommit in och vill att kommunen identifierar lämpliga platser för utomhusgym i hela kommunen och att en plan för utomhusgym tas fram.

Stadsbyggnadsförvaltningen har, i samverkan med kultur- och fritidsförvaltningen, tittat på frågan och ser att intresset för fler utegym i kommunen är stort och att frågan om lämpliga platser behöver utredas vidare. I planen ska både befintliga och förslag på kommande platser tas fram utifrån demografi och placering vid allmän platsmark för att uppnå en rättvis fördelning.

Kontakt:
Helén Wiklund Wårell, stadsbyggnadschef, 070-386 56 08