Pressmeddelande: Ärenden till barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott 3 mars

Fortsatt hantering av skolstrukturen, reviderad policy och nämndinititativ om kompensation för negativa effekter på elevers studieresultat under coronapandemin är tre av tio ärenden som tas upp på barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott den 3 mars.

Fortsatt hantering av skolstrukturen

Kommunfullmäktige har beslutat att barn- och utbildningsnämnden får i uppdrag att i en öppen och förutsättningslös process utreda och föreslå struktur för skolor och förskolor områdesvis. Utredningen ska ske etappvis för de olika geografiska områdena och ska bygga på nyproducerade underlag och kostnadskalkyler som genomförs med hjälp av extern kompetens.

Nämnden får också i uppdrag att utreda om förskolan i Vitå kan flyttas till Vitåskolans lokaler och att skolbyggnaden i framtiden kan fungera som förskola och pedagogisk omsorg, förutsatt att vårdnadshavarna vill det.

Det har även beslutats om ett lönelyft riktat till lärare inom grundskolan på 1 procent utöver normal lönerevision. Barn- och utbildningsnämnden och förvaltningen kommer att ha ett samordnande ansvar för arbetet.

– Barn- och utbildningsförvaltningen ser positivt på det här uppdraget. Det har gått många år sedan tidigare utredningar genomförts samtidigt som förutsättningarna har förändrats över tid, säger Maarit Enbuske, skolchef.

Kommunen har identifierat ett utvecklingsbehov av samhällsplanering för att bättre tillvarata såväl möjligheter som krav kopplat till skolstrukturell utveckling.

– Det finns en samstämmighet över förvaltningsgränser kring de utredningsbehov och tillvägagångssätt som är aktuella, säger Maarit Enbuske, skolchef.

Analys av beslutskonsekvenser och förslag på utredningsuppdrag ses i föredragningslistan.

Reviderad policy för effektiviseringar

Ett nämndinitiativ från Centerpartiet, Liberalerna, Sjukvårdspartiet och Kristdemokraterna har väckts med förslag på att ”skyndsamt upphäva eller revidera styrdokumentet Policy för effektiviseringar inom barn- och utbildningsförvaltningen”.

Policyn beslutades av nämnden i april 2019 som ett stöd för att ta fram och föreslå effektiviseringar med utgångspunkt i den tilläggsbudget som kommunfullmäktige beslutat om.

Barn- och utbildningsnämnden har fortsatt behov av en policy för kommande förslag till effektiviseringar. Med utgångspunkt av kommunfullmäktiges beslut om skolstruktur och uppdraget om fortsatta effektiviseringar föreslår förvaltningen att barn- och utbildningsnämnden beslutar att den befintliga Policy för effektiviseringar ska revideras.

Förslag till reviderad Policy för effektiviseringar finns i föredragningslistan.

Kompensation för negativa effekter på elevers studieresultat under coronapandemin

Centerpartiet har lämnat in ett nämndinitiativ gällande åtgärder för att kompensera för eventuella negativa effekter på elevers studieresultat under coronapandemin.

Coronapandemin har påverkat undervisningen i Luleå kommuns skolor på många sätt. Många elever har fått sämre förutsättningar för studier än normalt och vissa elever har drabbats hårdare än andra. Centerpartiet anser att barn- och utbildningsnämnden därför behöver sätta in kompensatoriska åtgärder för att minimera de negativa effekterna av pandemin.

Barn- och utbildningsförvaltningen ställer sig bakom nämndinitiativet. Detta för att säkerställa att barn och elever får den utbildning de har rätt till, trots coronapandemin. Förvaltningen ska ta fram en plan med åtgärder för hur de negativa effekterna på elevernas studieresultat ska kompenseras.

Se hela föredragningslistan Länk till annan webbplats.

Maarit Enbuske, Skolchef

Frågor om policy för effektiviseringar:
Susanne Björkbom, biträdande skolchef