Fortsatt stängt i flera av Luleå kommuns kultur-och fritidsanläggningar

Kommunens badhus, konsthall samt Visitor Center fortsätter hålla stängt till 7 mars. Detta efter regeringens besked om förlängda restriktioner för att minska smittspridningen av coronaviruset. Med anledning av smittläget i Luleå så är det fortsatt stängt för senioridrotten i kommunens idrottsanläggningar.

Tidigare rekommenderades att ej nödvändig kommunal verksamhet skulle vara stängd till 21 februari, något som nu förlängs ytterligare två veckor.

Idrottsanläggningar för seniorer fortsatt stängda

Sedan tidigare får barn och unga födda 2002 och senare samt elitidrottare träna i kommunens anläggningar. Luleå kommun har tagit beslut att det är fortsatt stängt för seniorverksamhet i kommunens idrottsanläggningar, ett beslut som grundar sig på smittläget i Luleå.

– Eftersom vi har hög smittspridning i Luleå så har vi tagit beslutet att inte öppna våra idrottsanläggningar för seniorer förrän smittläget är ett annat. Vi måste bidra till minskad smittspridning och prioriterar att barn och unga får möjlighet att träna i våra anläggningar, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Oförändrat i Kulturens hus

Samtliga verksamheter i Kulturens hus fortsätter rådande anpassningar vilket innebär att Konsthallen, biljettkassan och Turistcenter håller fortsatt stängt men de två sistnämnda ger service via telefon. Även konsert- och evenemangsverksamheten i Stora och Lilla salen är fortsatt på paus eftersom publikbegränsningen på åtta personer ligger kvar.

Konferensverksamheten är fortsatt öppen för externa gäster efter anpassningar i samråd med kund. Stadsbiblioteket samt restaurangen i Kulturens hus håller öppet med anpassningar.

Mer information finns på Kulturens hus egen webb.

Här hittar du aktuell information om det som gäller för Luleå kommuns kultur- och fritidsverksamheter

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 070-529 39 86.

Sidan uppdaterades den 17 maj 2022