Öppnar för gymnasieungdomars träning

Lättnader för unga i gymnasieåldern, men i övrigt fortsatt stängt på bland annat badhus, Konsthall och idrottshallar. Det är konsekvensen för Luleå kommuns kultur-och fritidsverksamheter efter regeringens förlängda coronarestriktioner som nu gäller till 21 februari.

Tidigare rekommenderades att ej nödvändig kommunal verksamhet höll stängd till 7 februari, något som nu förlängs ytterligare två veckor. Däremot anser regeringen att det är viktigt att idrotts-, fritids- och kulturaktiviteter för barn och unga hålls öppna, även för gymnasieungdomar.

– Från måndag får föreningsaktiva unga födda 2002 eller senare träna i våra anläggningar. Men fortfarande ska självklart pandemilagen och de allmänna råden följas, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Sedan tidigare får yngre barn och elitidrottare träna i kommunens anläggningar. Men pandemilagen för exempelvis maxantal i lokalerna ska följas.

Inga konserter än

När gäller konsert- och evenemangsverksamhet i Stora och Lilla salen, Kulturens hus, är den fortsatt stängd då begränsningen för publikantal är åtta personer. Även Konsthallen fortsätter hålla stängt, samt biljettkassan och Turistcenter. De två senare erbjuder under tiden service via telefon. Konferensverksamheten är fortsatt öppen för externa gäster efter anpassningar i samråd med kund.

Stadsbiblioteket samt restaurangen i Kulturens hus håller öppet med anpassningar. Mer info finns på Kulturens hus egen webb.

Övriga folkbibliotek samt fritidsgårdarna är öppna sedan den 25 januari. Mötesplats Navet förblir stängd åtminstone en vecka till, mer info om det senare.

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 070-529 39 86

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2021