Ärenden inför stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott

Detaljplaner som innebär 37 nya tomter i Måttsund samt att ett hundratal nya lägenheter, kontor och lokaler för centrumverksamhet kan byggas i centrum. Bland annat det ska stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott behandla på sitt sammanträde den 11 februari.

Kvarteret Biet

70-110 lägenheter samt lokaler för kontor och centrumverksamhet i byggnader som är mellan 4 och högst 13 våningar höga kan bli verklighet vid kvarteret Biet, området vid den västra infarten till Luleå centrum där bland annat Länsstyrelsen ligger. Det enligt ett förslag till detaljplan som politikerna i arbetsutskottet ska behandla på torsdag.

Området anses har goda förutsättningar att utvecklas och bidra till en förtätning och utveckling av Luleå centrum. Detaljplanen ska slutgiltigt beslutas av kommunfullmäktige.

Kvarteret Trasten

Stadsbyggnadsnämnden föreslås besluta att anta ny detaljplan för kvarteret Trasten i centrum. Det är Hushållningssällskapet som har ansökt om att få genomföra om- och tillbyggnadsåtgärder av kontorsbyggnaderna på Trasten 14 eftersom gällande detaljplan från 1959 inte medger detta. Om byggrätten nyttjas fullt ut innebär det ca 100 nya kontorsplatser.

Måttsund

Detaljplan för fastigheten Måttsund 22:1, Börtnäsheden samt Lillviksholmen, behandlas av politikerna i arbetsutskottet. Förslaget innebär att 37 nya tomter får byggas. Planärendet har legat vilande sedan 2018 i väntan på Mark- och miljödomstolens beslut om tillstånd för uttag av grundvatten för vattenförsörjning. Fullmäktige ska besluta om detaljplanen.

Karlsvik

Förslag till ny detaljplan för Karlsvik 2:43 har tagits fram. Syftet är att möjliggöra försäljning av före detta förskolan i Karlsvik samt ge planmässiga förutsättningar för ny bostadsbebyggelse. Kommunfullmäktige föreslås anta detaljplanen.

Bättre luft i centrum

En uppföljning av åtgärdsprogrammet för bättre luft i centrum presenteras för politikerna. Nämnden föreslås godkänna uppföljningen och besluta att åtgärdsprogrammet avslutas eftersom målet, att miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid klaras till 2020, uppnåtts.

Programmet som bestod av 31 åtgärder togs fram 2014 på uppdrag av kommunstyrelsen. Målet var att förbättra luftkvalitén i centrum. Mätningarna som gjorts visar att målet är uppnått.

Kontakt:
Helén Wiklund Wårell, stadsbyggnadschef, 070-386 56 08