Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott 8 februari

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlar på sitt kommande sammanträde den 8 februari 10 ärenden. Utskottet ska bland annat ta ställning till projektet Malmporten samt utveckling av hamnområdet Svartön.

Förslag till beslut gällande förutsättningar för genomförande av projekt Malmporten

Luleå hamn är strategiskt viktig inte bara för kommunen och regionen, utan även som ett nationellt och europeiskt nav. Syftet med projektet Malmporten är att säkra att Luleå har en bra hamn för sjöfart även i framtiden. Malmporten är Sveriges största farledsprojekt och ska genomföras av Luleå hamn och Luleå kommun i samverkan med Trafikverket och Sjöfartsverket.

För att motsvara de behov som den moderna sjöfarten har när det gäller hållbarhet, tillgänglighet och säkerhet behövs ett antal insatser under de kommande åren. Bland de åtgärder som krävs ingår bland annat muddring av farleder, men även åtaganden kring själva hamnanläggningen och hamnområdet. Bedömningen är att projekt Malmporten är en förutsättning för att bibehålla Luleå hamns roll som transportnav för den norrbottniska exportindustrin, samt - inte minst - att Luleå som stad ska kunna fortsätta utmärka sig som en sjöfartsstad och hamnstad.

Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslås ställa sig bakom förslaget, att Luleå kommun ska slutförhandla för projekt Malmporten och dess övergripande finansierings- och samverkansavtal.

Avsiktsförklaring angående utveckling av Svartön

För att underlätta genomförandet av Malmportenprojektet vill Luleå kommun teckna en avsiktsförklaring med LKAB. Målet är att gemensamt utreda hur mark- och vattenområden på bästa sätt kan användas för att möjliggöra projektet Malmporten i Luleå samt fortsatt utveckling av hamn- och industriverksamhet på Svartön.

Arbetsutskottet föreslås ställa sig bakom förslaget.

Bland övriga ärenden:

• Arbetsmarknadsförvaltningens årsuppföljning och uppföljning av intern kontroll 2020
  • Yttrande över kommunrevisionens granskning av långsiktig finansiell planering
  • Kommunstabens interna kontrollplan 2021: förslag att godkänna planen
  • Ägardirektiv och bolagsordning för Shorelink AB: förslag att fastställa

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Fredrik Hansson (S), kommunstyrelsens förste vice ordförande, 070-23 65 076