Förlängda restriktioner påverkar kultur-och fritidsområdet

I dag beslutade regeringen om förlängda restriktioner med anledning av coronaläget. Det innebär att ej nödvändig verksamhet ska fortsätta hålla stängt till 7 februari, samtidigt som kultur-och fritidsaktiviteter för yngre bör undantas. Så här påverkas Luleås kultur-och fritidsverksamheter.

Tanken var att återöppna delar av Luleå kommuns kultur-och fritidsverksamhet den 25 januari, men idag kom alltså nya besked med förlängda restriktioner. Viss lättnad blir det dock för yngre samt för biblioteken.

– Vi följer regeringens råd att öppna upp kultur-och fritidsverksamhet inomhus för barn födda 2005 och senare. Vi återöppnar även alla våra bibliotek då dessa har en samhällsviktig funktion, säger Patrik Bylin, kultur- och fritidschef Luleå kommun.

Detta gäller från måndag den 25 januari

Idrottsanläggningar inomhus:

• Öppnar igen men enbart för de födda 2005 och senare. Pandemilagen reglerar hur många som samtidigt får vistas i anläggningarna.
  • Elitidrottare och skolornas simundervisning tillåts som tidigare i kommunens anläggningar

Bibliotek:

• Alla kommunens folkbibliotek återöppnar men med begränsningar. Enbart korta ärenden tillåts, begränsat antal besökare gäller men meröppetbesökare får åter komma in i lokalerna.
  • Maxgränserna på biblioteken är:
    • Gammelstads, Hertsöns, Råneås och Björkskatans bibliotek – Max 10 personer
    • Porsöns bibliotek – Max 5 personer
    • Stadsbiblioteket (redan öppet sedan 11 januari) – Max 100 personer

Fritidsgårdar:

• Mötesplats Navet för gymnasieåldern fortsätter med enbart digital verksamhet
  • Följande fritidsgårdar för högstadieelever återöppnas med begränsningar i maxantal besökare:
    • Örnäsets fritidsgård – Max 15 personer (+2 personal)
    • Hertsöns fritidsgård – Max 20 personer (+2 personal)
    • Björkskatans fritidsgård – Max 10 personer (+2 personal)
  • Öppnar i februari gör:
    • Råneå fritidsgård – Max 15 personer (+2 personal)