Beslutat på kultur-och fritidsnämnden januari

Nära 3 miljoner kronor till Luleås kulturföreningar och ja till Luleå kommuns konstpolicy samt den nya biblioteksplanen. Det beslutade kultur-och fritidsnämnden igår.

I går klubbade kultur-och fritidsnämnden årsbidraget för kulturföreningar 2021 och totalt är det 2,95 miljoner kronor som delas ut. Bland annat går 350 000 kronor till Exiled Dance Crew, 260 000 kronor till Galleri Syster och 610 000 till Lule Stassteater. Pengar ges också till Dansinitiativet för år tre av deras treåriga projekt samt för Luleå Dansresidens.

– Det är glädjande att få börja det nya året med att fortsätta den ambitiösa danssatsningen på Dansinitiativet och att få dela ut årsbidrag till kulturföreningar, säger Emmeli Nybom, ordförande kultur-och fritidsnämnden

Konst i sporthallen

Vidare sa nämnden också ja till Luleå kommuns nya konstpolicy, som ska skapa långsiktighet och vara ett stöd i arbetet med den offentliga konsten i Luleå. Det övergripande målet med konsten är att Luleå kommuns invånare ska få uppleva och möta konst i sin vardag, både i utemiljöer och inne på exempelvis förskolor, äldreboenden och sporthallar.

Konstpolicyn ska nu upp till kommunstyrelsen för slutgiltigt antagande.

Framtidens bibliotek

Även Biblioteksplanen för 2021-2025 togs av nämnden i dag. Under arbetet med planen har bland annat barn fått beskriva sitt drömbibliotek men även vuxna medborgare har haft chans att lämna kommentarer.

I planen bestäms att biblioteken exempelvis ska arbeta för att ha bemannade och obemannade öppettider på meröppna bibliotek och bokbussturer som är anpassade efter medborgarnas behov samt att jobba för att fler vuxna blir delaktiga i barns språk och läsutveckling. Biblioteken ska även utveckla sina fysiska och digitala lärmiljöer.

Den nya Biblioteksplanen ska ersätta den tidigare versionen som gällde mellan 2016 och 2020. Planen ska upp till kommunstyrelsen för slutgiltigt antagande.

Kontakt:
Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-503 33 05
Jan-Peter Kostet (S), vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 070-586 93 73
Viktor Hedqvist (M), andre vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-250 62 55