Ärenden till socialnämndens arbetsutskott

Den 14 januari behandlar socialnämndens arbetsutskott sammanlagt åtta ärenden. Bland annat bland annat uppföljning av tillsyn gällande Luleå kommuns missbruksvård.

Åtgärder som ska förbättra missbruksvården

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har följt upp socialnämndens handläggning av ärenden samt insatser till personer med missbruk, vilket tidigare granskats 2018–2019 och då ansågs ha utrymme för förbättringar. Nu är IVOs kritik undanröjd och de är nöjda med Luleå kommuns missbruksvård. Socialförvaltningen har yttrat sig över uppföljningen.

— Vi har gjort en omorganisering vilket innebär att verksamheten folkhälsa ansvarar för förebyggande verksamhet, myndighetsutövning ansvarar för handläggning av ärenden samt att socialpsykiatri och öppenvård ansvarar för insatser, säger Anna Saxin, verksamhetschef.

De tre olika verksamhetsområdena har ett nära samarbete i syfte att tillgodose brukarnas och anhörigas behov.

– Under 2021 planerar vi att arbeta med team och boendefrågan för målgruppen, säger Anna Saxin.

Förslag till beslut är att socialnämnden antar socialförvaltningens yttrande som sitt eget.

Samtliga ärenden till socialnämndens arbetsutskott 14 januari

Kontakt

Anna Saxin, verksamhetschef, 072 – 560 74 16 (gällande ärendet om missbruksvården)

Sidan uppdaterades den 20 augusti 2021