Miljonregn över Luleås kultur-och fritidsliv

Nu betalas mångmiljonbelopp ut till Luleås kultur-och fritidsliv då fördelningen av kommunens eget coronastöd är klar. 100 föreningar ansökte om totalt 14,5 miljoner kronor och med tanke på det stora behovet utökades kommunens stödpott från 3,8 till 5,7 miljoner.

Coronapotten ska gå till att rädda Luleås föreningsliv så att vi har ett rikt kultur-och fritidsutbud även efter pandemin. Under november hade ideella föreningar chansen att söka stödet och efter en trög start slutade det med totalt 100 ansökningar.

– Det känns verkligen glädjande att så många föreningar och organisationer tog chansen att söka stöd från kommunen i dessa utmanande tider, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Utökad pott

Från början avsattes 3,8 miljoner kronor till coronapotten. Men när alla ansökningar kommit in och den totala summan som söktes var 14,5 miljoner beslutade kommunen att utöka stödet till 5,7 miljoner.

– Det är en välkommen julklapp att vi har möjligheten att dela ut ytterligare pengar för att så långt som möjligt kunna säkra samma föreningsliv efter pandemin. Det har varit ett oerhört tufft år för många föreningar och jag hoppas att stödet underlättar situationen för dem, säger Emmeli Nybom, ordförande kultur-och fritidsnämnden i Luleå.

Barn och unga i fokus

För att söka stödet fanns vissa kriterier, som att:

• Man söker för en ideell förening eller organisation i Luleå
  • Föreningens ekonomi ska påverkats negativt av coronapandemin, men det innebär inte nödvändigtvis ett minusresultat

De få föreningar som fått avslag på sin ansökan kommer kontaktas av kommunen för en förklaring till beslutet. De föreningar som sökt och fått coronastöd finns listade här. Länk till annan webbplats. En majoritet av stödet går till föreningar som jobbar med eller för barn och unga.

– Inriktningen för stödet är att Luleå ska ha kultur- och idrottsverksamhet. Vi har vägt många parametrar i bedömningen med fokus på barn och unga, men också vilka åtgärder man själv gjort för att minska pandemins negativa konsekvenser, säger Patrik Bylin.

Pengarna börjar betalas ut nu i december.

Kontakter:
Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 0920-45 39 86