Ett äldreboende hårt drabbat

Ett allvarligt utbrott av coronasmitta har drabbat Luleå kommuns äldreboende Älvgården där 13 av totalt 27 äldre personer har konstaterats sjuka, vilket omfattar alla tre avdelningar.

– Den här omfattningen har vi inte sett tidigare på något av våra 21 äldreboenden och vi gör allt vi kan för att få kontroll på smittspridningen, säger Anna Fors, verksamhetschef, Älvgårdens vård och omsorgsboende.

Smittade personer som inte har behov av sjukhusvård vårdas på boendet och kohortvård har införts vilket innebär att ett team av personal enbart vårdar de sjuka. Smittspårning pågår och anhöriga har informerats om läget.

– Om läget för någon av de smittade förvärras så att vi inte längre kan ge säker vård, gör läkaren en bedömning om det finns behov av sjukhusvård, säger Lena Kruse, verksamhetschef, hälso- och sjukvård.

Ansträngt men under kontroll

På tre av Luleå kommuns samtliga 21 äldreboenden finns det för närvarande sammanlagt 18 personer med konstaterad covid-19. Läget är ansträngt på dessa tre boenden men bedöms vara under kontroll. På kommunens övriga 18 äldreboenden finns inga smittade brukare.

Inför jul- och nyår

Luleå kommun jobbar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer och vädjar därför till anhöriga att inte ta hem närstående från äldreboenden över jul eller nyår. För de som ändå planerar att fira helgerna med sina nära och kära, någon annanstans än på äldreboendet, bör hushållet sätta sig i karantän under minst tio dagar, enligt rekommendationen från Region Norrbotten.

Anna Fors, verksamhetschef, Älvgårdens vård och omsorgsboende, 072-560 68 64
Lena Kruse, verksamhetschef, hälso- och sjukvård, 070-311 66 83