Åtgärder för kultur-och fritid förlängs till 10 januari

Sedan Folkhälsomyndigheten kom med skärpta råd för Norrbotten i november har flera av kommunens kultur-och fritidsverksamheter anpassats för att minska spridningen av corona. Nu är det bestämt att kommunens åtgärder kommer gälla till 10 januari. Dessutom stängs även Mekverkstan i Råneå till samma datum.

De lokala allmänna råden från Folkhälsomyndigheten byts den 14 december ut mot skärpta nationella råd. Mot den bakgrunden och med tanke på smittläget i Norrbotten har Luleå kommun nu beslutat att förlänga sina åtgärder inom kultur- och fritidsområdet över jul-och nyårshelgerna.

– De nya nationella råden fortsätter trycka på att alla, individer som verksamhetsansvariga, är skyldiga att vidta åtgärder för minskad smittspridning. Därför förlänger vi våra anpassningar till efter trettonhelgen i nuläget, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Dock finns möjlighet att öppna vissa delar av verksamheten innan 10 januari om de allmänna restriktionerna skulle lätta.

Mekverkstan stänger

En verksamhet som inte tidigare påverkats läggs till på åtgärdslistan: Mekverkstan i Råneå. Eftersom gymnasieskolan övergått till distansundervisning och en stor del av besökarna tillhör den målgruppen, kommer Mekverkstan tillfälligt stänga fram till 10 januari.

I övrigt innebär det att dessa åtgärder ligger fast:

• Allmänhetens åkning i ishallarna är inställd.
  • Ingen tävling eller matcher i kommunens idrottsanläggningar. Undantag träning för barn födda 2005 och senare samt professionella idrottare. För de födda 2004 och tidigare är det upp till varje förening och individ att genomföra träning på ett smittsäkert sätt enligt Folkhälsomyndighetens nationella råd som börjar gälla 14 december*.
  • Arcushallen är fortfarande stängd för allmänheten men öppen för inbokade föreningar.
  • Kulturens Hus. Har inga planerade konserter förrän 16 januari, övriga aktiviteter som konstworkshops och program på biblioteket är inställda till 10 januari.
  • Badhusen fortsätter vara stängda för allmänheten. Skolornas simundervisning fortsätter.
  • Biblioteken är just nu inte mötesplatser eller studieplatser utan öppna för besök på 15 minuter.
  • Mötesplats Navet har enbart digital verksamhet.
  • Fritidsgårdarna för högstadieåldern är öppna men med maxantal besökare.
  • Mekverkstan Råneå stängd.

* För att personer födda 2004 eller tidigare ska kunna träna bör de hålla avstånd till varandra, inte dela utrustning med varandra, helst genomföra aktiviteten utomhus, undvika gemensamma omklädningsrum, resa till och från aktiviteten individuellt och utföra aktiviteten i mindre grupper. Från Folkhälsomyndigheten, se hela föreskriften här. Länk till annan webbplats.

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 0920-45 39 86