Ärenden till socialnämndens arbetsutskott 3 december

Den 3 december behandlar socialnämndens arbetsutskott sammanlagt nio ärenden. Bland annat socialnämndens budget för 2021 samt nytt korttidsboende för ungdomar.

– Vår förhoppning, med den boendesatsning vi föreslår i nästa års budget, är att vi ska korta ned kön, säger Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens ordförande.

Socialnämndens budget 2021

Kommande år föreslås satsningar i form av 6 miljoner kr för ett nytt särskilt boende enligt LSS. Det pågår också en upphandling av ett nytt verksamhetssystem tillsammans med E-nämnden i Norrbotten. Ökad kostnad för den demografiska utvecklingen beräknas till 8,5 mkr varav 1 mkr är en ökad kostnad för personlig assistans.

– Socialnämnden arbetar långsiktigt med ekonomin och klarar att göra de satsningar som behövs. Allt annat lika, så kommer den stora utmaningen i framtiden att vara kompetensförsörjningen, säger Bodil Wennerbrandt Sevastik.

Socialnämndens budget på 1,7 miljarder fördelas under 2021 enligt

• 786 miljoner kr på vård och omsorg
• 332 miljoner kr på verksamhet enligt LSS samt barn och ungdom
• 275 miljoner kr på socialtjänst
• 183 miljoner på administration och andra förvaltningsövergripande verksamheter
• 136 miljoner kr på hälso- och sjukvård samt folkhälsa

Nytt korttidsboende för ungdomar

Verksamheterna på tre korttidsboenden för ungdomar föreslås flytta till ett nytt boende på Lulsundet med 14 platser. Förslaget innebär bland annat minskade lokalkostnader, effektivare användning av platserna samt bemanning efter behov. Genom att organisera all korttidsverksamhet till en enhet kommer kvaliteten på verksamheten att bli bättre. För ungdomarna på boendet innebär det bland annat större möjlighet till spontana aktiviteter, bättre lokaler för olika aktiviteter och ökad möjlighet till egen tid.

Tilldelning ur Asta Svenssons arv

När Asta, som bodde i Rutvik, avled den 24 november 2006 testamenterade hon sin egendom till Luleå kommun och de äldre i Nederluleå församling. Astas vilja var att hennes medel ska användas inom vård och omsorg där socialförvaltningen tillhandahåller någon insats. De ska främst användas i syfte att ge de äldre något extra som inte vanligtvis ingår i kommunens insatser och som medför en ytterligare höjning av livskvalitén.

Nämnden föreslås i år bevilja tolv verksamheter medel med sammanlagt 831 900 kronor. Bland andra Alvik vård- och omsorgsboende till aktiviteter såsom besök av musiker, nobelmiddag, räkmackans dag, köttsoppa, julaktiviteter, midsommar med mera. Att utemiljön blir attraktiv för att plantera och skörda samt att sitta skönt i.
Till Byalagets hemtjänst föreslås medel för catering av sommarlunch och jultallrik som kan ges till brukarna, när det på grund av pandemi inte är möjligt att genomföra underhållning och social samvaro.

Avgifter räknas upp

Socialnämnden föreslås att avgifter för mat, varuleverans och trygghetslarm räknas upp med 1,8 % och hyror med 1,7 %. De nya avgifterna gäller från och med 1 januari 2021.

Uppräkningen görs efter avstämning av gällande priser och kostnadsutvecklingen enligt konsumentprisindex. För hyror följer den samma uppräkning som stadsbyggnadsförvaltningen förhandlat fram med Hyresgästföreningen

Samtliga ärenden till socialnämndens arbetsutskott 3 december

Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens ordförande, 0920 – 45 30 00