Bidrag till bygdegårdar och nya riktlinjer för säsongsbokningar på arbetsutskottets bord

Nära 300 000 kronor i investeringsbidrag till bygdegårdar i Luleå och mer jämställda riktlinjer för idrottens säsongsbokningar var två ärenden som togs upp av kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott i dag.

Kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott ställde sig i dag positivt till följande ärenden:

Totalt 249 000 kronor i investeringsbidrag till sju bygdegårdar i Luleå. Kommunen kan ge bidrag till samlingslokaler/bygdegårdar för uppförande, ombyggnationer eller upprustning av egen lokal. De nu aktuella byaföreningarna, Alvik-Långnäs, Fällträsk, Karlsvik, Mörön, Rutvik, Smedsbyn och Sundom, vill investera i allt från stolar och gardiner till avlopp, golvrenovering och nytt uppvärmningssystem.

Uppdaterade riktlinjer för säsongsbokningar av sporthallar och inomhusanläggningar. Tydligare prioritetsordning och ett jämställdhetsperspektiv på bokningarna är av två nyheterna. De förra riktlinjerna var från 1986 och för att ta fram det nya förslaget har ett omfattande arbete gjorts i dialog med RF/Sisu Norrbotten. Om sedan kultur-och fritidsnämnden antar de nya riktlinjerna kommer de gälla från årsskiftet.

Indexreglering på delar av Luleå kommuns kulturverksamhet. För att få en jämnare prisuppräkning föreslås att fler kulturverksamheter ska räknas upp årligen på samma sätt som fritidsanläggningar. Det vill säga en procentuell höjning efter ett index från Sveriges kommuner och regioner. De kulturverksamheter som skulle omfattas är exempelvis guidningar och hyror på friluftsmuseet Hägnan, hyror på Lillan och avgifter vid bibliotek och aktiviteter på Konsthallen.

430 000 kronor i samfinansiering av en digital mötesplats i Råneåskolans aula. Den skulle ge skolan möjlighet att utveckla sitt lärande i digitala miljöer och även möjliggöra för föreningslivet att ordna aktiviteter som digitala föreställningar, konserter, e-sportevenemang och liknande.

Alla ärenden ska nu upp till kultur-och fritidsnämnden den 9 december.

Kontakt:
Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-503 33 05
Jan-Peter Kostet (S), vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 070-586 93 73
Viktor Hedqvist (M), andre vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-250 62 55