Slutresultat i folkomröstningen

Valnämnden har fastställt det slutliga resultatet för folkomröstningen om skolan i Luleå. Resultatet kommer att behandlas av kommunfullmäktige, preliminärt den 21 december.

Antal röstberättigade: 63 041

Antal röstande: 24 068 (38,2 %).

Alternativ 1: 21 907 röster (91,02 %)
Avbryt omedelbart nedläggningar och sammanslagningar av skolor och förskolor. Ta i stället fram en ny utvecklingsplan som utgår från dialog med skolpersonal, barn och föräldrar samt värnar levande byar och stadsdelar. I planen ska de redan genomförda nedläggningarna utvärderas och återställas där det är motiverat och efterfrågat.

Alternativ 2: 1 774 röster (7,37 %)
Fortsätt ta ansvar för en jämlik och kvalitativ skola som utgår från Luleå kommuns långsiktiga vision och utvecklingsplan.

Blanka röster: 354

Ogiltiga röster: 33

Slutresultat för respektive valdistrikt finns här Öppnas i nytt fönster.

Se kommunkartan med resultat för alla distrikt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.