Få ansökningar till miljonstöd i coronatider

I två veckor har ansökningen till Luleå kommuns coronastöd varit öppen. Hittills har bara fyra ansökningar kommit in men det finns ännu tid att söka från de 3,8 miljoner kronor som avsatts.

Luleå kommuns coronastöd på 3,8 miljoner ska gå till ideella föreningar och organisationer för att säkerställa ett levande kultur-och fritidsliv även efter pandemin. Hittills har bara fyra ansökningar kommit in, främst från idrottsföreningar.

– Jag hoppas verkligen fler tar chansen och att Luleås kulturföreningar känner att detta också är en stor möjlighet för dem att få stöd i ett läge där de jobbat länge utan publikmöjligheter, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Sökchans till 20 november

I första hand ska stödpengarna gå till de som jobbar med eller för barn och unga, men även andra föreningar kan få stöd. I ansökan ska föreningarna redovisa sin omsättning för 2020 i jämförelse med tidigare år. De ska även beskriva vad de själva gjort för att underlätta sin ekonomiska situation, samt vilket eventuellt annat ekonomiskt stöd man fått och vilket ekonomiskt kapital föreningen har.

Ansökningen till coronastödet är öppen till 20 november. Mer information finns på lulea.se/coronastod Länk till annan webbplats..

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 0920-45 39 86