Preliminärt resultat från folkomröstningen klart

Luleås första folkomröstning är genomförd. Av kommunens 63 041 röstberättigade har 24 017 deltagit (38 %). Alternativ 1 fick 21 488 röster och alternativ 2 fick 1 756 röster. Det slutliga resultatet av folkomröstningen fastställs den 10 november och ska sedan behandlas av kommunfullmäktige, preliminärt den 21 december.

Två alternativ att rösta mellan

• Alternativ 1 fick 21 488 röster : Avbryt omedelbart nedläggningar och sammanslagningar av skolor och förskolor. Ta i stället fram en ny utvecklingsplan som utgår från dialog med skolpersonal, barn och föräldrar samt värnar levande byar och stadsdelar. I planen ska de redan genomförda nedläggningarna utvärderas och återställas där det är motiverat och efterfrågat.

• Alternativ 2 fick 1 756 röster: Fortsätt ta ansvar för en jämlik och kvalitativ skola som utgår från Luleå kommuns långsiktiga vision och utvecklingsplan.

Antalet blanka och ogiltiga röster redovisas i den slutliga röstsammanräkningen.

Preliminärt resultat för respektive valdistrikt finns på:

www.lulea.se/folkomrostning Länk till annan webbplats.

Slutlig röstsammanräkning

Valnämnden håller slutlig röstsammanräkning vid en offentlig förrättning, med början måndag den 9 november 2020 klockan 9.00 i Stadshuset, sammanträdesrummet Havet, på vån 1.Media är välkomna att närvara vid röstsammanräkningen.

Omhändertagande av röstningsresultatet

1. Valnämnden fastställer resultatet från folkomröstningen under eftermiddagen den 10 november.
  2. Resultatet går sedan till kommunfullmäktige för beslut om fortsatt inriktning.
  3. Preliminärt behandlas ärendet av kommunfullmäktige den 21 december.