Pressmeddelande: Så redovisas resultatet av folkomröstningen

Detta händer efter att folkomröstningen avlsutas på söndag den 8 november kl 18.

Efter att röstningslokalerna stänger klockan 18 på söndag den 8 november kommer en preliminär röstsammanräkning att ske i respektive röstningslokal.

Röstsedlarna transporteras sedan till stadshuset, där resultaten från samtliga valdistrikt samlas in.

Allt eftersom kommer distriktens resultat att publiceras på

www.lulea.se/folkomrostning Länk till annan webbplats.

Det preliminära resultatet beräknas vara klart ungefär klockan 21.

Slutlig röstsammanräkning

Valnämnden håller slutlig röstsammanräkning vid en offentlig förrättning, med början måndag den 9 november 2020 klockan 9.00 i Stadshuset, sammanträdesrummet Havet, på vån 1. Media är välkomna att närvara vid röstsammanräkningen.

Omhändertagande av röstningsresultatet

1. Valnämnden fastställer resultatet från folkomröstningen under eftermiddagen den 10 november.
  2. Resultatet går sedan till kommunfullmäktige för beslut om fortsatt inriktning.
  3. Preliminärt behandlas ärendet av kommunfullmäktige den 21 december.