Mer stöd och hjälp till hemlösa

Socialnämnden föreslår ett nytt arbetssätt som ska ge hemlösa, eller den som riskerar att bli hemlös, mer stöd och hjälp under årets alla månader. Beslut fattas i kommunfullmäktige den 26 oktober.

– Vi ser att många hemlösa behöver mer stöd och hjälp för att kunna få en bostad och för att behålla sin bostad. Genom att se till individens behov och utifrån det matcha rätt person till rätt boendeform skapar vi möjlighet till mer långsiktiga och hållbara boendelösningar, säger Anna Saxin, verksamhetschef.

Kommunfullmäktige beslutade i november 2016 att inrätta ett härbärge för hemlösa i Luleå som är öppen november till april varje år. Socialförvaltningen har sedan 2017 haft samverkan med föreningen natthärbärget som har 10 sovplatser. Förvaltningens bedömning är att det istället för ett härbärge finns behov av att utveckla nya arbetssätt för målgrupperna som fungerar helårsvis. Anledningen är bland annat ojämn beläggning på härbärget, behov av insats finns under hela året samt tryggare övernattning för kvinnor.

Det nya arbetssättet föreslås införas från och med 1 februari 2021. Det innebär bland annat ökad samverkan och dialog med andra organisationer och aktörer i samhället som kommer i kontakt med hemlösa, till exempel diakoncenter, kyrkan, Röda korset och polisen. Genom samverkan ökar möjligheten att nå fler personer som har behov av stöd och hjälp. Ett särskilt ansvar finns i uppsökande och förebyggande verksamhet för att förhindra att barn och unga far illa.

Stödinsatser och boendeformer

Förutom det förebyggande arbete som ska förhindra att människor blir hemlösa, finns olika stödinsatser och boendeformer beroende på individens behov: nödperspektivet, tillfälligt boende, tidsbegränsad boendeform samt övergångskontrakt. För att individerna ska känna sig tryggare införs nattillsyn, möjlighet till trygghetssamtal samt förstärkt team inom de olika boendeformerna.

Nödperspektivet
Nödperspektivet innebär att individer som är bosatta eller tillfälligt vistas i kommunen kan vända sig till socialtjänsten för att ansöka om stöd och hjälp i akuta nödsituationer. Det kan handla om insatser så att den enskilde ska kunna återvända till sin bosättningskommun genom att få hjälp att arrangera en hemresa, bistånd i form av pengar till mat och husrum fram till avresan, eller ett tillfälligt boende för någon som utsatts för hot.

Tillfälligt och tidsbegränsat boende
Socialtjänsten har i dag ett antal boendeplatser att erbjuda individer som är bosatta i Luleå och har behov av stöd och hjälp tillfälligt under en period, till exempel efter avslutad behandling på institution. I dag finns 10 tillfälliga boendeplatser, 8 träningslägenheter som är tidsbegränsade och 20 lägenheter som är mer fasta boendeformer.

Övergångskontrakt
Övergångskontrakt är en boendeform där syftet är att ett andrahandskontrakt ska kunna övergå till ett förstahandskontrakt om det har fungerat bra under en längre tid. Boendeformen är förenad med tillsyn och särskilda villkor eller regler. I denna boendeform samverkar socialtjänsten internt inom Luleå kommun.

Kontakt:
Anna Saxin, verksamhetschef, 072-560 74 16