Nya problem med trygghetslarm

Det har åter uppstått fördröjning av trygghetslarm inom Luleå kommun. Från det att brukare larmar kan det dröja flera timmar innan larmet når larmcentral, hemtjänst och nattpatrull. Anhöriga uppmanas kontakta sina närstående som har trygghetslarm för att säkerställa att de mår bra.

– Olyckligtvis har vi åter igen problem med våra trygghetslarm. I nuläget kan vi inte säkerställa att alla larm når fram så därför har vi satt in åtgärder för att förebygga att någon far illa, säger Gabriella Sjöström, socialchef.

Anhöriga uppmanas kontakta närstående med trygghetslarm

Luleå kommun uppmanar anhöriga att ta kontakt med sina närstående som har trygghetslarm för att informera om problemet samt säkerställa att de mår bra.

Anhöriga som inte får kontakt med närstående eller vill ha mer information kan ringa 073-068 37 81. Samma nummer gäller också om man önskar extra tillsyn.

Extra tillsyn

Alla personer med hemtjänst och nattpatrullsinsatser som har trygghetslarm kommer att ges extra tillsyn, om det finns behov. Personer som inte har några insatser kommer att kontaktas via telefon för att få information och en förfrågan om extra tillsyn under pågående driftsstörning. Det handlar om cirka 450 personer.

Driftstörningar kan förekomma hela veckan

Larmoperatören, Tunstall, har meddelat att det kan bli driftstörningar under hela veckan. Kommunen har inte fått någon information om varför problemet, som skulle vara löst, nu har kommit tillbaka.

Kontakt

Gabriella Sjöström, socialchef, 070-297 11 28

Sidan uppdaterades den 4 mars 2021