Kommunstyrelsens arbetsutskott 12 oktober

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade tolv ärenden vid dagens sammanträde. Bland annat en ny F-9 skola vid Stadsöskolan, Luleå kommuns delårsrapport samt extra medel till socialnämnden och kultur- och fritidsnämnden från anslaget för covid-19.

Ny F-9 skola vid Stadsöskolan

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att återremittera förslaget om en ny F-9 skola vid Stadsöskolan. Det behövs en fördjupad analys av högstadieskolans nuvarande skick och förväntad livslängd för att kunna göra en bättre bedömning av i vilket skede det är samhälls­ekonomiskt mest kostnadseffektivt att riva den och bygga nytt. Ledamöterna från partierna C och V reserverade sig mot beslutet, då de vill avvakta till efter folkomröstningen med att utreda ny skolstruktur i Gammelstad.

– Processen om ny Stadsöskola har dragit ut på tiden och det hade varit bra att komma igång med arbetet. Men i dagsläget finns det inte majoritet i kommunstyrelsen för ett sådant beslut. Samtidigt kan det vara bra att få svar på de frågor som ställs i återremissen så att det inte finns några oklarheter i beslutsunderlaget, säger Fredrik Hansson, vice ordförande kommun­styrelsen.

Enligt tidigare beslut i kommunfullmäktige (2016) ska en ny F-6 skola byggas i anslutning till Stadsöskolan för elever från Öhemsskolan, Mariebergsskolan och Kyrkbyskolan.

Dialog om hur byggnationen ska ske och vad som är mest kostnadseffektivt har förts under en längre tid mellan barn- och utbildningsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen. Enligt stadsbyggnadsförvaltningens analys är det mest kostnadseffektiva alternativet att bygga en helt ny F-9-skola.

Luleå kommuns delårsrapport

År 2020 har präglats av en hög prognososäkerhet orsakat av coronapandemin. Det progno­sticerade resultatet för helåret är drygt 238 miljoner kronor, vilket är 167 miljoner kronor högre än budgeterat resultat. Förändringen beror framförallt på ökade statsbidrag kopplat till pandemin och på kostnadsminskningar inom verksamheterna.

– Även om det blir ett positivt resultat i år så är det viktigt att fortsätta effektivisera våra verksam­heter. Statsbidragen är tillfälliga och kommande år beräknas kommunens kostnader stiga i högre takt än intäkterna, säger Fredrik Hansson.

I delårsrapporten redovisar de kommunala bolagen ett positivt resultat per augusti på tillsammans 128 miljoner kronor. Arbetsutskottet rekommenderar fullmäktige att godkänna delårsrapporten samt att besluta om ett utökat kommunbidrag 2020 till räddningstjänsten, stadsbyggnadsnämnden och socialnämnden för att kunna genomföra insatser som ska sänka kostnader kommande år.

Fördelning av medel från kommunens anslag för covid-19

Vårdpersonalen inom socialförvaltningen arbetar på ett framgångsrikt sätt med att minska smittspridningen av covid-19 inom riskgrupperna. Det ställs höga krav på förebyggande arbete genom bland annat användning av skyddsutrustning och följsamhet av gällande hygienrutiner. Som en uppskattning för vårdpersonalens insatser beviljar kommunstyrelsens arbetsutskott en miljon kronor till socialnämnden som ska användas till trivselaktiviteter i arbetsgrupperna. Det motsvarar cirka 400 kronor per medarbetare.

– Vårdpersonalen har gjort ett fantastiskt arbete under coronapandemin och det känns roligt att kunna visa dem uppskattning, säger Fredrik Hansson.

Även kultur och fritidsnämnden får 2,5 miljoner kronor för att säkerställa att det finns kvar ett kultur-och fritidsliv i Luleå även efter coronapandemin.

Bland övriga ärenden:

• Detaljplan för en del av Bergnäset, Kallax företagsstad. Rekommendationen från kommunstyrelsens arbetsutskott är bifall.
  • Beslut om finansiering av evenemanget Schaatsen Grand Prix.
  • Rekommendation till kommunstyrelsen att fastställa reviderade kriterier för projektinriktat stöd för landsbygdsutveckling.
  • Motion (C) att bygga hållbart i det offentliga Luleå. Rekommendation till kommunfullmäktige att bifalla del av motionen.

Kontaktperson:
Fredrik Hansson (S), kommunstyrelsens förste vice ordförande, 070-23 65 076