Problemen med trygghetslarm är lösta

Trygghetslarmen har börjat fungera och larm går fram utan fördröjning. Luleå kommun behåller viss beredskap under helgen och uppmaningen till anhöriga kvarstår om att kontakta närstående med trygghetslarm.

– Det är glädjande att larmen kommit igång igen och vad vi kan se hittills så har ingen brukare kommit till skada på grund av problemen, säger Gabriella Sjöström, socialchef.

Vädjan till anhöriga kvarstår

Anhöriga uppmanas fortsätta ta kontakt med närstående som har trygghetslarm.

– Ring gärna en extra gång till din närstående för att se att de mår bra, uppmanar Gabriella Sjöström.

Anhöriga som inte får kontakt med sin närstående kan ringa 073-068 37 81
Luleå kommuns larmgrupp arbetar fortsättningsvis under helgen, för säkerhets skull, med att kontakta brukare med trygghetslarm. Viss bemanning kvarstår fram till måndag för att kunna göra extra tillsyn under helgen.

Uppmärksammades under torsdagen

Problemet, som uppmärksammades av Luleå kommun under torsdagen, uppstod i samband med en programvaruuppdatering på larmcentralen i Örebro, enligt operatören Tunstall. Larmen fungerade men det skedde en fördröjning innan larmen nådde Luleå kommuns trygghetslarm, hemtjänst och nattpatrull.

Inom Luleå kommun har cirka 1 600 personer trygghetslarm varav cirka 1 000 har hemtjänst.

Gabriella Sjöström, socialchef 070-297 11 28