Ärenden till stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott

Arbetsutskottet behandlar den 15 oktober 14 ärenden. Däribland justering av VA-taxa, detaljplan för Ripan och Mjölkudden samt e-förslag om minnesplats för veteraner.

VA-taxan föreslås höjas

Stadsbyggnadsnämnden föreslås rekommenderar kommunfullmäktige att justera fast och rörlig brukningsavgift för vatten och avlopp med tre procent från och med 1 januari 2021.

Justeringen innebär att en familj i villa får betala 21 kronor mer i månaden för sin vatten- och avloppstjänst. För boende i lägenhet innebär samma höjning motsvarande 12 kronor i månaden. Orsaken till höjningen är investeringstakten i utbyggnaden av Luleås VA-system som krävs för att Luleå ska kunna växa med fler invånare, bostäder och arbetsplatser.

VA-taxa för anläggningsavgifter samt industritaxan förslås justeras enligt konsumentprisindex med 0,8 procent.

Detaljplan för Ripan

Stadsbyggnadsnämnden föreslås anta detaljplan för Ripan 14 och 15 i centrum. Fastigheterna anses ha högt kulturhistoriskt värde. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för kontor, centrumändamål i markplan och tillfällig vistelse samt att säkerställa bevarande av arkitektur- och kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer inom planområdet.

Utveckling av Mjölkuddens centrum

Ett förslag till detaljplaneprogram för Mjölkuddens centrum har tagits fram. Syftet är att lyfta frågor som är av betydelse för en långsiktig utveckling av området. Förslaget innebär bland annat möjlighet till förtätning med bostäder, kontor och centrumverksamheter. Programmet kommer att utgöra underlag för flera separata detaljplaner.

Kommunfullmäktige föreslås godkänna detaljplaneprogrammet.

Veteranmonument i Hermelinsparken

Ett e-förslag om att kommunen upprättar en minnesplats för att hedra utlandsveteraner har lämnats in. Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår att minnesstenen placeras i Hermelinsparken under förutsättning att den bekostas av Försvarsmakten och att kostnaden för markåtgärder och drift tillförs förvaltningen. Förslaget ska godkännas av kommunstyrelsen.

Bland övriga ärenden:

• Igångsättning av Östra länken etapp 3