Stora problem med trygghetslarm

För närvarande är fördröjningen av trygghetslarm lång i hela Luleå kommun, i vissa fall upp till 24 timmar. Läget är allvarligt eftersom brukare kan bli utan hjälp under lång tid. Luleå kommuns larmgrupp arbetar nu med att kontakta brukare med trygghetslarm under kvällen.

– Vi har bemannat upp under natten för att kunna göra extra tillsyn, trygghetslarmet och nattpatrullen har extra beredskap under natten, säger Anna-Greta Engström, områdeschef.

Inom Luleå kommun har cirka 1 600 personer trygghetslarm varav cirka 1 000 har hemtjänst. Luleås hemtjänst har fått information och ser över behov och åtgärder inom respektive hemtjänstområde.

Vädjar till anhöriga att kontakta närstående med trygghetslarm

– För säkerhets skull vädjar vi också till anhöriga som har närstående med trygghetslarm att försöka kontakta sin närstående för att se att de mår bra, säger Anna-Greta Engström, områdeschef.

Anhöriga som inte får kontakt med sin närstående kan ringa 073-068 37 81

Problemet, som uppmärksammades av Luleå kommun under dagen har uppstått i samband med en programvaruuppdatering på larmcentralen i Örebro, enligt operatören Tunstall. Larmen fungerar men det sker en fördröjning innan larmen når Luleå kommuns trygghetslarm, hemtjänst och nattpatrull.

Programuppdateringen var känd av Luleå kommun, men det var däremot okänt att den skulle innebära problem för larmhanteringen.

Frågor av teknisk natur hänvisas till Tunstall.

Anna-Greta Engström, områdeschef, 0920-45 31 96