Utredning klar angående brukare som hittades avliden i hemmet

En person hittades avliden i sitt hem en vecka efter att anhörig kontaktat hemtjänsten. Den fördjupade utredningen, som visar på tydliga brister i hemtjänstgruppen, är nu klar och lämnas över till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Socialförvaltningen ser mycket allvarligt på det inträffade.

Det var i början av juni som den anhöriga hörde av sig till hemtjänsten och var orolig eftersom personen inte hade fått kontakt med sin närstående under en längre tid, men det dröjde en vecka innan hemtjänsten började leta efter personen. Under de dagarna gjordes försök att få kontakt med brukaren och anhöriga men hemtjänstgruppen följde inte rutinen som anger att kontakt ska tas med brukaren redan samma dag. Därefter tillkallades polis och personen hittades avliden i sin bostad.

– Det finns tydliga rutiner för hur hemtjänsten ska hantera situationer när man inte får kontakt med brukare vid besök, dessa rutiner har vid denna händelse brustit, säger Anna Fors verksamhetschef vård och omsorg.

Utredningen har visat att hemtjänstgruppen under en tid haft brister i styrning och ledning samt tidvis hög personalomsättning och att den sociala dokumentationen har varit bristfällig. Men den främsta orsaken är att gruppen inte har säkerställt att de har fått kontakt med brukaren varje dag enligt rutin.

– Socialförvaltningen ser mycket allvarligt på det som hänt och vidtar nu kraftfulla åtgärder så att det inte ska hända igen, fortsätter Anna Fors.

FAKTA/Rutinen i korthet

Socialförvaltningen har en rutin i nio steg som ska följas för brukare som inte lämnat nyckel och inte öppnar dörren eller svarar vid trygghetssamtal. Den ska följas varje dag och personal ska få kontakt med brukare vid varje besök. Det handlar bland annat om att kontrollera brevinkast och se om det ligger post eller tidningar som inte är omhändertaget. Att ringa brukaren vid upprepade gånger under tre timmar. Om inte nyckel finns att tillgå via trygghetslarm och inte anhöriga går att nå eller kan hjälpa till, kontaktas enhetschef, eller beredskapschef som i sin tur kan kontakta polis. Dessutom ska alla åtgärder dokumenteras.

Kontakt

Anna Fors, verksamhetschef, 072-560 68 64

Sidan uppdaterades den 4 mars 2021