Rullskidbana kan bli aktuell 2021

Det kan bli en rullskridbana på Ormberget, om investeringsramen utökas. Det enligt en enig kultur-och fritidsnämnd. Under dagens extra nämndsmöte beslutades även om investeringsplanen för kommande år där bland annat en ny utställning om världsarvet Gammelstads kyrkstad finns med.

Förra sommaren gav kultur-och fritidsnämnden sin förvaltning i uppdrag att ta fram ett förslag på hur man kan utveckla Ormbergsanläggningen med en rullskidbana.

Investeringen beräknas landa på 3 miljoner kronor. Detta om asfaltsbeläggning görs på den redan befintliga konstsnöslingan, en sträcka på cirka 2,5 kilometer. Det innebär alltså konstsnö på vintern och rullskidbana under barmarkssäsongen.

Rullskidbanan ska avgiftsbeläggas på samma sätt som längdskidspåren på Ormberget, vilket innebär att banan kommer täcka sina egna kapitaltjänstkostnader. Däremot beräknas driftskostnaderna öka något då rullskidbanan kräver viss skötsel i form av maskinsopning.

Anläggandet av rullskidbanan förutsätter att förvaltningens investeringsram utökas från centralt håll, något som beslutas innan årsskiftet.

Brygga på Junkön

Gällande investeringsplanen för 2021-2023 var nämnden enig med undantag av att moderaterna yrkade avslag för konstinköp på 300 000 kronor årligen under planperioden med motiveringen att flytta de pengarna till ofinansierade investeringar som ligger utanför ramen.

Yrkandet avslogs och i den nu klubbade investeringsplanen finns exempelvis en ny utställning i Gammelstads Visitor Center, en ny brygga på Junkön och en ny återlämningsmaskin till Stadsbiblioteket.

Pengar för fristadskonstnär

Kultur-och fritidsnämnden beslutade även att föreslå kommunfullmäktige ett utökat kommunbidrag på 500 000 kronor årligen. Detta för att kunna permanenta Luleå kommun som fristad för förföljda kulturutövare. Fristadsprogrammet administreras av ICORN med stöd av Statens Kulturråd och Migrationsverket och syftar till att värna yttrandefriheten.

Kontakt:
Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-503 33 05
Jan-Peter Kostet (S), vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 070-586 93 73
Viktor Hedqvist (M), andre vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-250 62 55