Inför kultur-och fritidsförvaltningens arbetsutskott 27 maj

Frågan om ett stödpaket till Luleås fotbollsskolor, hyresrabatter för företag samt vem som vinner upphandlingen av Luleås stora stadsfestival 2021. Det är tre av de ärenden kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott ska bereda nästa onsdag.

Luleå kommun har fått signaler om att föreningars förutsättningar för att hålla fotbollsskolor 2020 ser väldigt olika ut med anledning av coronaviruset. Därför ska nu kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott titta på ett stödpaket till föreningarna.

Förslaget som ligger är att redan beslutade pengar till fotbollsskolorna ska betalas ut till alla tio föreningar som sökt bidrag. Summan beräknas på ett snitt av genomförda fotbollsskolor 2018 och 2019, oavsett om man i år ställer in eller genomför aktiviteten.

Ännu en coronafråga, gällande hyresrabatter till företag eller organisationer som fått problem med ekonomin på grund av viruset, ska tas upp på arbetsutskottet. Rabatt kan ges i enlighet med regeringens förordning om tillfälligt stöd till hyresvärdar som sänker den fasta hyran för utsatta branscher.

Vidare ska frågan om nästa sommars stadsfest behandlas. I december beslutades att Luleås stora sommarfestival 2021 ska upphandlas. På arbetsutskottet den 27 maj avslöjas och beslutas vem som vinner upphandlingen.

En annan fråga som kommer upp på mötet är om kommunen ska genomföra ett evenemang under vårvintern 2021, istället för den inställda Hamnfestivalen 2020. Evenemanget ska inte ses som en ersättning till Hamnfestivalen utan ett arrangemang som ska lyfta kulturbranschen, näringslivet och civilsamhället samt ge något att se framemot för alla när coronarestriktionerna lättar.

Ärendena ska sedan upp i kultur-och fritidsnämnden den 10 juni.

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 0920-45 39 86

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2021