Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott 25 maj

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlar på sitt kommande sammanträde den 25 maj 13 ärenden. Bland annat förslag om förlängd markanvisning för trygghetsboende och medfinansiering till effektiva datacenter.

Medfinansiering till effektiva datacenter

Cloudberry Datacenters ansöker om fortsatt medfinansiering av sin verksamhet. Utskottet föreslås besluta att Luleå kommun medfinansierar en treårig projektperiod (2020–2022), med en total kostnad av 700 000 kronor.

Inom projektet Kompetenscentrum Cloudberry Datacenters jobbar flera aktörer för att etablera Sverige som ett globalt kraftcentrum och nav för världsledande kompetens inom energi- och resurseffektiva datacenter. Luleå kommun har medfinansierat verksamheten de första två åren, 2018 och 2019, med totalt 700 000 kronor.

Markanvisning för trygghetsboende

För att Galären ska kunna fortsätta projekteringen av ett trygghetsboende på Bergviken, fastigheten Daggkåpan 2, föreslås kommunstyrelsen besluta att förlänga markanvisningen till årsskiftet samt jämka markprissättningen.

I projektet vill Galären bygga en inglasad vinterträdgård mellan husen. Eftersom den är överbyggd räknades den in i bruttoarean enligt beräkningsreglerna. Förslaget till jämkning innebär att kommunen tar betalt för byggnation av ytor som kopplas till lägenheterna men inte för allmänna friytor såsom den planerade vinterträdgården. Eftersom detaljplanen har ändrats två gånger är förslaget att förlänga markanvisningen.

Ny ideell förening för samarbete

Kommunfullmäktige föreslås besluta att avveckla Bothnian Arc ekonomisk förening för att möjliggöra att verksamheten ska kunna fortsätta i en ny finsk ideell förening, Bottenviksbåge Bothnian Arc rf. Förändringen till en ideell förening med finsk lagstiftning stödjer bättre föreningens ändamål.

Luleå kommun har varit medlem i Bothnian Arc sedan 2002. Föreningen syftar till att främja och utveckla medlemmarnas samarbete i Bottenviksbågen inom områden som intressebevakning, logistik, näringsliv, utbildning och kultur.

Bland övriga ärenden:

• Kommunens yttrande över remissen om språkcentrum för nationella minoritetsspråk, avseende jiddisch och romani chib.
  • Förslag om fastställande av nivå för fördelning av byapeng.
  • Förslag om att fastställa kriterier för stöd till landsbygdsutveckling.

Kontaktperson:

Lenita Ericson (S) kommunstyrelsens ordförande, 072-752 10 24