Kritik mot socialnämnden i samband med familjemål

Allvarlig kritik har riktats mot socialnämnden gällande ett familjemål där två socialsekreterare hjälpt en av föräldrarna att svara på en stämningsansökan gällande boende och umgänge med föräldrarnas gemensamma barn.

– Avsikten har varit att hjälpa till i all välmening, inte att agera part i målet eller påverka tingsrätten, säger Anna Saxin, verksamhetschef.

Vid tiden för händelsen pågick en utredning inom familjen. En av föräldrarna begärde hjälp med att besvara stämningsansökan för att bättre kunna beskriva sin och barnets situation.

Beslut om åtgärder

Ärendet anmäldes till Justitieombudsmannen (JO) som menar att handläggningen inte har skett enligt kraven på saklighet och opartiskhet (1 kap 9§ regeringsformen). JO riktar även kritik mot det remissvar nämnden lämnade och menar att det inte innehöll några egentliga synpunkter på handläggningen. Klagomål har även lämnats till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som begärt ett yttrande från socialnämnden.

I sitt yttrande skriver socialnämnden bland annat att man beslutat vidta åtgärder och konstaterar att ärendet hanterats felaktigt eftersom det kan tolkas som att berörda socialsekreterare tagit ställning i målet, när de upprättade skrivelsen och gjort en bedömning om att växelvis boende inte skulle vara till fördel för barnet.

Kontakt

Anna Saxin, verksamhetschef 072-560 74 16

Sidan uppdaterades den 4 mars 2021