Beslutat på kultur-och fritidsnämnden maj

Hantering av inställda festivaler på grund av coronaviruset samt pengar till dans, konst och musik var några av de frågor kultur-och fritidsnämnden tog ställning till vid dagens möte.

Sedan tidigare är det kommunicerat att Luleå Hamnfestival ställs in i sommar på grund av coronaviruset och i dag tog nämnden det officiella beslutet. Däremot får följdfrågan, om pengarna kan flyttas till en vinterfestival 2021, vänta till nämndsmötet den 10 juni då ledamöterna ville ha mer tid att se över ärendet.

Sensommarfestival flyttas

Ännu ett festivalbeslut rörde sensommarfestivalen, som Sensus studieförbund fått beviljat 900 000 kronor för. Här beslutade nämnden att festivalen ställs in i år men föreslår att Sensus får genomföra evenemanget 2021. Detta på villkor att kommunfullmäktige tillför festivalpengar även nästa år till kultur-och fritidsnämnden.

De pengar som frigörs när sensommarfestivalen inte genomförs i år föreslås användas som stödåtgärder i den rådande coronasituationen. Ärendet ska vidare upp till kommunfullmäktige.

- Under dessa trista omständigheter känns det bra att nämnden vill se samma upplägg för sensommarfestivalen 2021, samtidigt som vi förhoppningsvis frigör medel för att säkra stöd med anledning av corona, säger Emmeli Nybom, ordförande kultur-och fritidsnämnden.

Skolbibliotek på Tuna

En enig nämnd tog vidare beslutet att överlåta Mjölkuddens bibliotek till Tunaskolan, vilket innebär att de barn och unga som tidigare nyttjat biblioteket under skoltid kommer kunna fortsätta med det framöver fast i skolans regi.

Kulturpengar

I övrigt klubbades bidrag till tre kulturaktörer; 300 000 kronor till Dansinitiativet för Luleå Dansresidens, 500 000 kronor till konstevenemanget Luleåbiennalen samt 931 464 kronor till Norrbottensmusikens Norrbottens Neo.

Kontakt:
Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-503 33 05
Jan-Peter Kostet (S), vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 070-586 93 73
Viktor Hedqvist (M), andre vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-250 62 55