Gammelstads badhus begränsar antalet besökare

För att minska smittspridningen av coronaviruset kommer Gammelstads badhus att begränsa antalet badgäster till max 50 personer. Genom att sprida ut besökarna över dagen minskar trängseln i omklädningsrum och bassänger. Begränsningen gäller från och med lördag 9 maj och tills vidare. Via badhusets Facebook kan badsugna snabbt få information om hur läget i simhallen är, för att slippa stå i kö i onödan.

Det är på helgerna som det är flest besökare och det kan därför innebära att den som kommer till Gammelstads badhus under lördagar och söndagar kan behöva vänta innan hen får komma in i simhallen.

– Vi har märkt att besökarna börjat återvända, framförallt på helgerna. Vi inför därför ett kösystem om antalet gäster överstiger 50. Vi gör dessa anpassningar för besökarens bästa och hoppas på överseende. Tillsammans måste vi bidra till minskad smittspridning, säger Veronica Bergsten, chef Luleå kommuns bad.

Övriga badhus
På Pontusbadet tillämpas kösystemet från och med lördag, om personalen bedömer att det behövs. Råneå badhus berörs inte då antalet badgäster är förhållandevis lågt. Luleå kommun följer folkhälsomyndigheternas råd och rekommendationer och ytterligare anpassningar kan behöva göras framöver.

Utökad service via Facebook
För att underlätta för besökaren kommer badhusen att uppdatera sina Facebooksidor med aktuell information en gång i timmen och vid kö. Om man inte har Facebook går det såklart bra att ringa direkt till badhuset.

– Vi hittar fler kommunikationsvägar till besökaren, så ett tips är man innan sitt besök kollar Facebook eller ringer oss så man inte behöver åka in till badhuset och stå i kö i onödan, säger Veronica Bergsten.

Kontakt:
Veronica Bergsten, chef Luleå kommuns badhus, 070-629 40 32